مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی

همزمان با هفتادمین سالروز تاسیس سازمان جوانان جمعی مسئولان و جوانان هلال احمر قم با مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر قم؛ آیت‌الله علیرضا اعرافی در دیدار مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم و نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان قم با وی با گرامیداشت ایام سوگواری سید الشهداءعنوان کرد: اربعین نعمت الهی و موجب افتخار امت اسلامی است و میلیون ها زائر در این راهپیمایی عظیم حضور دارند.

امام جمعه قم افزود: امیدواریم تمامی زائران اربعین از تمام کشورهایی که در این مراسم بزرگ و با شکوه حضور یافته اند به‌سلامت به شهرهای خود بازگردند و اعمالشان مقبول باشد.

وی تصریح کرد: همچنین از نهادهای خدمت رسان به‌ویژه از میزبانی محترمانه کشور عراق در برپایی این راهپیمایی عظیم الهی و انسانی نهایت تقدیر و تشکر را داریم.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اقدامات و تلاش‌های مؤثر جمعیت هلال‌احمر این نهاد اجتماعی و حرکت های خوب آن بسیار ارزشمند می باشد.

وی گفت: جمعیت هلال احمر در امور ثواب و خداپسند حضوری فعال دارند و گره‌گشای بسیاری از آسیب ها و مشکلات هستند و در راه خدمت‌رسانی به جامعه نقش ارزنده ای ایفاء می نمایند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با ابراز خرسندی از گزارش های جمعیت هلال احمر عنوان کرد: این خدمات و تلاش ها نشان از همت و علاقه به خدمت به هم نوع سرچشمه گرفته است و جوانان عزیز قمی و دانشجو و طلاب که همراه هلال احمر در خدمت به جامعه قدم برمی دارند کار با ارزشی ارائه می نمایند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه گفت: اسلام دین انسان ساز و خدمت به بشریت و تعامل ودوستی و محبت است این باورها و آموزه های دینی از عقلانیت سرچشمه می گیرد.

وی افزود: شالوده و اساس اسلام بر تعاملات بشری است و در ذات اسلامی ابعاد بشری و خدمت گذاری در تعالیم اسلام موج می زند.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: در اسلام جهاد و دیگر ارزشها وجود دارد اما پایه های اصلی اسلام در دوستی و نجات انسان هاست.

وی خاطرنشان کرد: در فقه و اخلاق اسلامی اهتمام ویژه‌ای بر تعاملات بشری و ارتباطات اجتماعی شده است این ارتباطات اجتماعی در ۴ سطح مهم قابل‌ بررسی و ارزیابی است.

مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: سطح نخست آن در رابطه صمیمانه و توجه به رفاه و آسایش با تعامل ایمانی مؤمنان با یکدیگر است که در این خصوص تعالیم زیادی وجود دارد.

وی اذعان داشت: همچنین سطح دوم از این ارتباطات بر تعامل و دوستی عموم جامعه اسلامی جهت تحکیم و همبستگی بیشتر میان افراد می باشد.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: در سطح سوم از ارتباطات در جامعه دینی بر تعامل و همبستگی ادیان الهی تاکید دارد و در سطح چهارم بر ضرورت دوستی و تعامل با بشریت سفارش شده است.

وی گفت: اسلام جز برخی موارد خاص دستورات فراوانی را برای تعامل و محبت با همنوعان ارائه کرده است که نشان از جایگاه هم نوع دوستی در مبانی اسلام است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: انسان دوستی و تکریم و خدمت رسانی از رسالت های مهم جمعیت هلال احمر است.

وی بیان کرد: اسلام دین راهنمایی و تعامل بشری است و فقه و اخلاق اسلامی معتقد به تعامل و دوستی در جامعه بشری می باشد در این راستا اسلام اصیل تضعیف حقوق دشمن را هم برنمی‌تابد.

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: دستورات اجتماعی و بشردوستانه دین مبین اسلام قرن‌ها پیش از تشکیل ایده هلال‌احمر و صلیب سرخ وجود داشته است.

وی تصریح کرد: دستورات و مقررات بشردوستانه و کمک به هم نوع در اسلام از دیر باز وجود داشته و در جامعه اجرا می‌شده است.

امام جمعه قم ادامه داد: این قبیل امور با ارزش در اسلام علاوه بر خدمت به جامعه رنگ و بوی عبادی و معنوی نیز به خود می‌گیرد که نتیجه آن نیز در درجه نخست به خود فرد بازمی‌گردد.

وی گفت: از مختصات و ویژگی‌های یک جامعه زنده تعامل با دیگران و کمک به جامعه است یک جامعه تا زمانی زنده است که از فردگرایی و توجه به منافع شخصی جدا باشد و نسبت به سرنوشت زندگی اجتماعی حساس شود.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: هر میزان که انسان به فردگرایی و توجه به منافع شخصی متمایل شود از کمال انسانیت و عروج به قله‌های انسانیت دورتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: طبق آیه ۹۲ سوره مبارکه آل‌عمران « لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ » نشانگر اوج و کمال انسانیت است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان کرد: این گونه افراد برای خدمت به جامعه از محبوب‌ و منافع شخصی عبور می کنند و هر انسانی هم که روی خواسته های فردی خود پا بگذارد بزرگ و وسیع می‌شود و در تاریخ نامش ماندگار می‌ماند.

وی افزود: به هراندازه یک کار خالص، عمیق‌، دامنه‌دار و حساس‌ باشد ارزش آن کار بیشتر است خوشبختانه همه این موارد در فعالیت‌های هلال‌احمر موج می‌زند.

آیت الله اعرافی گفت: این نهاد مردمی با نقطه عطف زندگی فرد در شرایط حساس و بحران‌های جامعه در روزهای سخت و دشوار سروکار دارد.

وی عنوان کرد: در جمعیت هلال احمر علاوه بر نوع دوستی به جوانان نیز اعتماد می شود که این امر نیز در سازندگی و ایجاد حس مسئولیت در جوانان دارای اهمیت زیادی است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور اضافه کرد: بار اصلی و مهم کشور بر دوش جوانان است و وظیفه مسئولان است که شرایط و بسترهای لازم را برای بروز و نمود استعدادها و توانایی‌های جوانان کشور را به وجود آورند.

وی گفت: فرهنگ‌سازی رکن مهم در فعالیت‌های هلال‌احمر است در جمعیت هلال‌احمر فرهنگ‌سازی‌های الهی و خدمت به نوع به‌صورت مستمر و از سنین خردسالی انجام گیرد.

آیت الله اعرافی متذکر شد: این آموزش ها موجب می شود تمام اعضای جامعه در آینده با آموزش‌ها و فرهنگ سازی ها عضوی از خانواده بزرگ هلال‌احمر و سربازی در خدمت خدمات اجتماعی باشند.

وی یادآور شد: نگاه پیشگیرانه در فعالیت‌های هلال‌احمر نیز امری ضروری است و هزینه‌های آن کمتر می باشد همچنین برای کاهش خسارت‌های ناشی از بحران‌های مختلف باید زیرساخت‌های لازم در شهرها به وجود آید.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بیان کرد: یکی از انتظارات مهم در قم مقاوم‌سازی است همچنین رفع مشکلات زیست محیطی و گرد و غبار از مشکلات اساسی است که نیاز به راهکارهای مهمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از ریزگردها منشأ داخلی دارد که با ادامه این روند وضعیت زیست‌محیطی شهر قم به‌مراتب بدتر و دشوارتر از امروز خود می‌شود.

آیت‌الله اعرافی همچنین بیان کرد: مهارت افزایی و آموزش تخصص‌های لازم در برابر آسیب‌های اجتماعی با توجه به گسترش این آسیب ها در جامعه امری ضروری است.

وی گفت: در این راستا ۱۲ آسیب اجتماعی در جامعه جولان می‌دهد که اگر برای آن چاره اندیشی نشود می‌تواند بنیان یک جامعه را از هم فروپاشد.

امام جمعه قم یادآور شد: قم شهری الهام‌بخش در بین شهرهای جهان است و بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم شهرهای ایران و ۱۳۰ کشور مختلف دنیا در این شهر مشغول به تحصیل علوم دینی هستند.

وی تصریح کرد: این مساله یک مسئولیت بزرگ و خطیری را برای مسئولان ایجاد کرده است تا قم را به یک شهر الگو و الهام‌بخش تبدیل کنند که شایسته جایگاه علمی و معنوی این شهر مقدس باشد.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: قم باید به پایگاهی فکری و علمی برای فعالیت‌های بشردوستانه تبدیل شود همچنین ضروری است تعالیم و آموزه‌های بشردوستانه اسلام تبدیل به یک گفتمان خدمت‌رسانی اجتماعی صحیح در عرصه‌های جهانی شود.

وی بیان داشت: حوزه علمیه قم آمادگی دارد تا تفاهم‌نامه ای برای افزایش بار کمی و کیفی فعالیت‌های هلال‌احمر به‌صورت مستمر منعقد سازد و در این باره گام های بلندی بردارد.
  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی