مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی
آخرین مطالب

 

محمد مصباحی موحد، کارشناس ارشد روانشناسی است و بدون‌شک تحصیلات او در موفقیت‌های چشمگیر حوزه جوانان هلال‌احمر قم، همچنین نوع ارتباط موثری که توانسته با کودکان، نوجوانان و جوانان هلال‌احمر استان برقرار کند، بی‌تاثیر نبوده است. کسب مقام دوم محبوب‌ترین معاون امور جوانان کشور توسط کاربران در نظرسنجی شبکه اجتماعی «ماه نو» شاید دلیل محکمی باشد بر این ادعا و البته موفقیت‌های دیگر نظیر کسب عنوان «عالی» در ارزیابی فعالیت‌های غنچه‌های هلال در سراسر کشور نیز از توانایی‌های بارز مصباحی در مسئولیت معاونت امور جوانان هلال‌احمر قم به‌حساب می‌آید. گفت‌وگو با این مسئول درباره موفقیت‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های حوزه جوانان در جمعیت هلال‌احمر پیش‌روی شماست.

چطور شد که هلال‌احمری شدید؟
بنده از دوران دبیرستان با جمعیت هلال‌احمر آشنا شدم. در اکیپ‌های امدادونجات که در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برپا می‌شد حضور داشتم و در فعالیت‌های مختلف شرکت می‌کردم و تا زمان استخدام هم ارتباط زیادی با بچه‌های امدادگر داشتم، اما از سال ۸۰ از طریق آزمون استخدامی وارد جمعیت شدم. از آن سال، پست‌های زیادی هم در جمعیت داشتم از جمله مسئول دفتر، مسئول روابط‌عمومی، کارشناس حمایت روانی- اجتماعی، کارشناس EOC بودم. از سال ۸۹ هم به‌عنوان معاون امور جوانان جمعیت هلال‌احمر استان قم در حال خدمت هستم.


س: چه احساسی دارید وقتی در حوزه جوانان فعالیت می‌کنید و با گروه سنی غنچه‌های هلال تا نوجوانان و جوانان در ارتباط هستید؟
وقتی با جوانان و نوجوانان به‌خصوص غنچه‌های هلال کار می‌کنم احساس بسیار خوبی دارم. کار با این قشر که دل‌های صاف و خالی از هر کینه‌ای دارند و شور و شعف و هیجانی که در این عزیزان هست احساس خوب و انگیزه بالایی به من می‌دهد. در واقع کار با این قشر از عزیزان لطف خاصی دارد مخصوصا غنچه‌های هلال که سرشار از انرژی و صمیمیت هستند و بدون غل و غش فعالیت می‌کنند. در این سا‌ل‌ها پست‌های دیگری هم که حتی از نظر مالی برایم به صرفه‌تر بود به من پیشنهاد شده، اما کار با جوانان و نوجوانان و غنچه‌ها رضایت قلبی بیشتری در من ایجاد می‌کند.


س: چقدر توانسته‌اید خانواده و فرزندان خود را با طرح‌های جوانان هلال‌احمر آشنا کنید؟
ببینید معمولا کار کسانی که در هلال‌احمر مشغول به خدمت هستند با زندگی و خانواده آنها عجین شده است و به‌دلیل نوع کار حتی بعد از ساعت اداری که در حال پیگیری کارهای مربوط به حوزه مسئولیتی خود هستیم، خانواده در جریان فعالیت‌های ما قرار می‌گیرند و حتی فرزندانم هم که سن کمی دارند در فعالیت‌های هلال و طرح‌های غنچه‌های هلال حضور دارند.


س: از طرح‌هایی که برای غنچه‌های هلال اجرا می‌کنید، بگویید. اجرای این طرح‌ها را در این سن چقدر برای کودکان و آمادگی خانوارها موثر می‌دانید؟
در حوزه غنچه‌های هلال علاوه بر طرح‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی، طرح‌های ابتکاری زیادی انجام شده از جمله مانور غنچه‌های هلال که دوبار طی این سال‌ها انجام شده، برگزاری آموزش‌های امدادی برای مدیران و مربیان مهدهای‌کودک‌ و پیش‌دبستانی‌ها و برگزاری مسابقات استانی کاردستی با مواد بازیافت که اولین استانی بودیم که تمام مهدهای‌کودک و پیش‌دبستانی‌های استان را تحت پوشش قرار دادیم.


با توجه به سن کودکان و اینکه در این سنین آموزش‌ها در کودکان نهادینه می‌شود و نفوذی که در جامعه کنونی در خانواده دارند و در واقع بحث کودک‌سالاری که مطرح است، با آموزش به کودکان می‌توان طرح‌های عام‌المنفعه و بشردوستانه را به خانواده‌ها وارد کرد، چراکه کودکان به نوعی والدین خود را مجبور به انجام و رعایت قوانین می‌کنند.


این موضوعی که مطرح می‌کنم دوستان حوزه معاونت دانشجویی سازمان جوانان نشنیده بگیرند! اگر دست من بود بیشتر سرمایه‌گذاری و برنامه و بودجه را صرف آموزش و کار روی غنچه‌های هلال و دانش‌آموزی می‌کردم. اگر این امر به‌صورت مطلوب محقق شود شما در سنین بالاتر دغدغه جذب نیرو ندارید و خودبه‌خود اینها در مقاطع بالاتر جذب فعالیت‌های هلال‌احمر می‌شوند.


س: برای ورود جوانان به فعالیت‌های داوطلبانه و امدادی چه برنامه‌ای دارید؟
برای حفظ و نگهداشت جوانان خیلی فکر کردیم، جلسات زیادی را با پرسنل داشتیم، اتاق فکرهای زیادی را با اعضا برگزار کردیم، از مشورت بازنشستگان زیادی استفاده کردیم که ماحصل آن، ارائه بیش از ۶۰ مورد راهکار در سه سطح منطقه‌ای، استانی و کشوری به ریاست محترم سازمان جوانان، دبیرکل محترم و رئیس جمعیت هلال‌احمر بود. از جمله مهم‌ترین این راهکارها می‌توانم به این موارد اشاره کنم: ایجاد و فعال‌سازی سیستم‌های تشویقی، توجه ویژه به کارت عضویت و تسهیل در روند صدور و ارسال آن، پیگیری امتیاز عضویت در سازمان جوانان برای ارتقای امدادگران در مستندات مربوطه،

پیش‌بینی امتیازاتی چون امکان استفاده از میهمان‌سراهای جمعیت، سینما، استخرهای مراکز استان‌ها و نیز استفاده از تخفیف در شهریه باشگاه‌ها و مراکز آموزشی استان در کارت عضویت اعضا و...


س: طرح‌های ابتکاری و موثر هم در این حوزه اجرا کرده‌اید؟
طرح‌های زیادی اجرا کردیم که بعضا به شکل کشوری اجرا شد، طرح هیئت حضرت علی‌اکبر(ع)، برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های کشوری از جمله دختر آفتاب، باران غدیر، جشنواره سوگواره سرخ، همایش کوثر نبوی نور علوی که به همراه مسابقه برگزار شد و ...


طرح «اطعام نیازمندان» نیز یکی از طرح‌های مهم و موثری بود که به اجرا درآمد و مورد استقبال قرار گرفت. در این طرح که در سلف غذای دانشگاه‌ها انجام می‌شود، دانشجویان بخشی از غذای خود را قبل از مصرف در ظرفی جداگانه می‌ریزند که این غذا توسط کانون دانشجویی هلال‌احمر همان دانشگاه، کاملا بهداشتی بسته‌بندی شده و به نیازمندانی که از قبل شناسایی شده‌اند به‌صورت ناشناس و با حفظ کرامت انسانی داده می‌شود.


س: در اجرای طرح‌های سازمان، مفیدترین و موثرترین طرح‌ها و پرچالش‌ترین‌شان کدام هستند؟
به نظرم مفیدترین طرح‌های سازمان، طرح ایمنی و سلامت مسافران نوروزی، اردوهای جهادی و اجرای طرح دست‌های مهربان، طرح پیمان، اجرای طرح دادرس مخصوصا ایجاد مجامع کانون‌های دانشجویی و جوانان در سطح استان‌ها و کشور است.


البته همه طرح‌های سازمان به‌نوعی جالب و موثر هستند به شرطی که درست اجرا شود و همکاری سایر دستگاه‌هایی که با آنها تفاهمنامه داریم را نیز به‌دنبال داشته باشد. گاهی طرح‌هایی که در حوزه جوانان هلال‌احمر از قبل اجرا می‌شده با گذاشتن نامی جدید در سایر سازمان‌ها با نام و عنوانی دیگر اجرا می‌شوند که این هم می‌تواند ما را با چالش روبه‌رو کند.

س: مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات حوزه جوانان را چه می‌دانید؟
به نظر من چند مشکل در حوزه جوانان وجود دارد:
اول اینکه بعضی مسئولان شناخت زیادی از برنامه‌ها و فعالیت‌های جوانان ندارند و به‌نظرم باید با نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و با ساختار سازمان‌های زیرمجموعه و کانون‌های سازمان جوانان آشنا شوند. هنوز هم بعضی مسئولان که قرار است برنامه‌های جوانان را تصویب کنند یا بودجه بدهند، تفاوت مسابقات دادرس و رفاقت مهر را نمی‌دانند و گاها می‌گویند این مسابقات را یکجا برگزار کنید که این نشان از عدم‌آگاهی ایشان از برنامه‌هاست.


دوم اینکه وقتی اعتقاد و شناختی به برنامه‌های جوانان نداشته باشند طبیعتا بودجه کمی هم اختصاص می‌دهند. شما اگر به بودجه امسال جوانان نسبت به سال گذشته نگاه کنید به اذعان مسئولان بودجه، تقریبا بودجه‌های جوانان نصف شده است. پس چطور می‌شود بدون هزینه و بودجه برنامه اجرا کرد که به تبع آن جذب هم پایین می‌آید و چطور خواسته رئیس‌جمهور محترم مبنی بر اینکه تعداد جوانان عضو دو برابر شود را محقق کنیم؟


با توجه به مسئولیت در حوزه جوانان، از مسئولان جمعیت هلال‌احمر چه انتظاری دارید؟
همانطور که قبلا گفتم از مسئولان جمعیت درخواست دارم برای جوانان اهمیت بیشتری قائل شوند، چون اگر جوانان را خوب تربیت کنیم، در آینده امدادگران و داوطلبان خوبی خواهیم داشت و این میسر نخواهد شد مگر با آموزش دادن به جوانان، تربیت مدیران آینده و تامین بودجه‌های مالی برای اجرای برنامه‌های حوزه جوانان.


خاطره ماندگاری هم از سال‌های خدمت در جمعیت هلال‌احمر دارید؟
روزهای اولی که معاون شده بودم به این دلیل که بیشتر با بچه‌ها هستم و به‌اصطلاح با آنها صمیمی می‌شوم، غذا می‌خورم، نشست و برخاست می‌کنم و همیشه در اتاقم به روی جوانان باز هست... دیدم تعدادی از بچه‌ها پچ پچ می‌کنند، یکی از اعضای فعال را صدا زدم و از او پرسیدم جریان چیست که او گفت: می‌گویند یک معاون جدید آمده که با بچه‌ها غذا می‌خورد و این خیلی برام تعجب‌آور بود که کارهای حتی کوچک ما برای کودکان و جوانان جالب و باارزش است.

 

منبع:پیام هلال

  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی