مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی

هلال ماه رمضان که در آسمان رخ می نماید، گویی همه می خواهیم انسان های بهتری باشیم، اصلا انگار خاصیت این ماه است که هر کس به طریقی می خواهد برای کسب معنویت بیشتر و داشتن احساس بهتری در زندگی روزمره اش، هدفی متعالی را دنبال کند.

 در رمضان، به هر کوی و برزنی که سرک بکشی حال و هوای بهتری در مردم می بینی، رهایی از بندهای نفس به واسطه روزه داری و عبادت های ویژه این ماه، راه را برای تنفس در وادی مهربانی گشوده تر و دل های آماده را مقرب بارگاه الهی می کند.

گره گشایی از انسان هایی که شاید در گذر بی مهری های زمانه، تبدیل شده اند به گرفتارهایی فراموش شده، به واسطه نیکوکاری در این ماه به اشکال مختلف در یادها زنده می شوند، یکی از سنت های پسندیده ای که در ماه مبارک رمضان پررنگتر از طول سال است، آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمدی از بند اسارت است.

در این راستا و به همت اعضای کانون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان قم “جشن رهایی” ویژه آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمدی با همکاری ستاد دیه استان قم، جمعیت هلال احمر و دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در روزهای ناب ماه خدا با حضور پرنشاط دانشجویان برگزار شد.

وقتی وارد سالن امام خمینی (ره) دانشگاه که محل تجمع اصلی و برپایی مراسم است می شوی، شور و انرژی و همدلی موج میزند. دانشجویان با پوشش های سرخ و سفید هلال احمری و با اشتیاق در تکاپو و تدارک اجرای مراسمی شایسته هستند. هر کدامشان گوشه ای از کار را گرفته اند و به نحوی به دنبال یاری رساندن و سهیم شدن در این کار خیر هستند. آغاز برنامه رسمی با حضور مسئولان و مهمانان با عطر تلاوت آیات الهی معطر می شود.

 دکتر سیف اله فضل الهی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از میزبانی در اجرای این طرح، از تلاش ها دانشجویان و جمعیت هلال احمر در برپایی جشن رهایی، قدردانی کرد و افزود: امید داریم پتانسیل ۱۳ هزار دانشجوی این دانشگاه در راستای خدمت به مردم، بویژه گروه هدف این طرح تاثیرگذار شود و دانشجویان بتوانند در حل مسایل اجتماعی نقش به سزایی ایفا کنند.

رسالت جمعیت هلال احمر ترویج انسانیت است

در این مراسم که ریاست دانشگاه، رئیس ستاد دیه، مدیرکل امور زندان ها قم، خیرین و جمع کثیری از دانشجویان و اعضای کانون دانشجویی هلال احمر حضور داشتند مدیرعامل جمعیت هلال احمر به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: ما خواهرانی و برادرانی داریم که غیر عمد و مظلومانه در بند هستند و باید در این ماه مبارک در حد توان، با حس انسان دوستانه دل خانواده هایشان را شاد کنیم.

محمد گل فشان با بیان اینکه جلسه ای پربار برگزار شد، افزود: امید داریم با همکاری و تعامل دانشجویان که توجه ویژه ای به مسائل مختلف دارند بتوانیم مشکلات افراد جامعه را رفع کنیم و افرادی که در جامعه گرفتار و در بند هستند، مشکلشان حل شود و به آغوش خانواده بازگردند.

وی با بیان اینکه نیمه ماه رمضان، میلاد کسی است که سه بار در طول عمر مبارکش، کل اموال خود را بخشید گفت: همه امامان همچون امام حسن مجتبی (ع) چنین کریمانه بخش می کردند صدیقه کبری(س) در شب عروسی لباس خود را بخشید. امامان معصوم در بخشش و جود و کرم الگوی ما مسلمانان هستند و اگر می خواهیم زندگی مان رنگ و بوی دینی بگیرد باید از آن ها پیروی کنیم.

وی با بیان اینکه مجموعه هلال احمر و صلیب سرخ در سراسر جهان دارای اهداف مشترکی هستند، افزود: یکی از رسالت های این جمعیت در ۱۸۹ کشور دنیا ترویج انسانیت، تسکین آلام بشری و احترام به انسان ها است. همچنین یکی از مولفه های مهم آینده روشن، توجه به دیگران است به ویژه آنانی که در بند هستند و نگاه امیدشان به کرم انسان ها است.

گل فشان با بیان اینکه کانون هلال احمر دانشجویی در دانشگاه آزاد تلاش های ارزنده ای به ثمر نشانده است، گفت: در لباس آن ها که نهال هلال احمر نقش بسته و مهربانی نقش می زنند، شاخصه های اخلاقی به داشتن مهربانی و دل های نرم و پاک است که به دیگران محبت می کنند و عشق می ورزند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم با تاکید بر اینکه اگر به دین مان عمل کنیم جامعه ای متعالی داریم و مشکلی نخواهیم داشت، بیان کرد: نقصان ما عمل نکردن به دین است و بسیاری از حلاوت های دین را نچشیده ایم.

گل فشان با بیان اینکه باید ره رو راستین اهل بیت(ع) در بخشش و کرم باشیم، یادآور شد: دانشجویان از عناصر تاثیرگذار در جامعه هستند و می توان از طریق تبیین ارزش های اخلاقی جوانان و دانشجویان جامعه را اصلاح کرد.

توسعه فرهنگ بخشش در دانشجویان و رهایی از حبس درون


در ادعیه ماه مبارک رمضان می خوانیم: «اللَّهُمَّ فُک کلَّ أَسِیرٍ». آزاد کردن یک زندانی مصداق بارز احسان و گره گشایی از کار مردم است، و اگر نیک بنگریم، باز کردن گره از کار یک انسان، مهمترین برکت زندگی به حساب می آید و هیچ چیز به اندازه گره گشایی از مشکلات مردم؛ انسان را راضی و خوشنود نمی کند.

علی اکبر نوبهاری، که دبیر کانون دانشجویی دانشگاه آزاد قم و ۵ سال است به عضویت هلال احمر در آمده، نفر اول در اجرای طرح “جشن رهایی” ویژه آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمدی به شمار می رود، وی در زمینه ی نحوه ی اجرای این طرح گفت: جرقه گلریزان دانشجویی در ماه مبارک رمضان به نفع زندانیان، یکی از پیشنهادهایی بود که با اجرای این جشن محقق شد.

وی با بیان اینکه این جشن، با همکاری ستاد دیه استان قم، جمعیت هلال احمر و کانون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد، افزود: هدف از برپایی “جشن رهایی” ، فرهنگ سازی و کاشتن بذر این رویداد انسانی در دل دانشجویان و توسعه فرهنگ بخشش و رهایی از حبس درون به دانشجویان و تبیین ارزش های اخلاقی است.

دبیر کانون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به اینکه جرقه ارائه این طرح از آگاهی نسبت به مشکل مشابه یکی از دانشجویان شکل گرفته است، گفت: پدر یکی از دانشجویان به دلیل جرمی غیرعمد در زندان به سر می برد که ما به صورت اتفاقی متوجه این موضوع شدیم و به ذهنمان رسید ممکن است این اتفاق برای ما نیز بیفتد.

نوبهاری بیان کرد: افتخار می کنیم اولین آئین جشن گلریزان دانشجویی در استان قم و توسط اعضای کانون دانشجویی هلال احمر برگزار می شود و ماحصل اجرای این برنامه، قطعا فرهنگ سازی و رسیدن به درک درست و صحیح از مسائل اطراف است.

وی با تاکید بر اینکه در جرائم غیر عمد افرادی بی گناه در زندان به سر می برند که واقعا جای آن ها در زندان نیست، توضیح داد: برخی از رویدادها فقط در رسانه اتفاق نمی افتد، ما بنا داریم دانشجویان شرایط این زندانیان را به خوبی لمس کنند و باور کنند امکان دارد این اتفاق برای خودشان نیز بیفتد.

وی با بیان اینکه در این جشن دو زندانی آزاد شدند، ضمن ابراز امیدواری نسبت به تداوم این طرح های اثرگذار در دانشگاه ها یادآور شد: دانشجویان با اجرای جشن رهایی ضمن گسترش فرهنگ بخشش با اهدای مبالغی هرچند اندک به صورت عملی در طرح مشارکت کردند تا گره ای از مشکلات این زندانیان گشوده شود.

در قبال مشکلات دیگران بی تفاوت نباشیم

فاطمه کهندانی عضو شورای اجرایی کانون دانشجویی هلال احمر دانشگاه آزاد پردیسان قم است، وی که به صورت مستقیم در اجرای جشن رهایی مشارکت دارد در توضیح همکاری دانشجویان در این طرح اظهار کرد: حدود ۳ هفته است که اعضای شورای اجرایی و جمعی از دانشجویان به طور کامل درگیر برنامه ریزی و اجرای این برنامه بودند تا در این کار خیر سهیم باشیم.

وی که ارزیابی مطلوبی از تاثیر اجرای برنامه های عام المنفعه توسط دانشجویان هلال احمر دارد، بیان کرد: فرهنگ سازی در دانشگاه موجب می شود دانشجویان بیاموزند می توانند با درآمد کم، کمک های بزرگی انجام دهند و همچنین در بین دوستان خود به ترویج خدمت پرداخته تا علاوه بر اینکه گره ای از مشکلات خانواده های گرفتار باز کرده، کار گروهی را هم می آموزند و تجربه می کنند، یاد بگیرند نسبت به همنوع خود بی تفاوت نباشند و مشکلات آن ها را مشکل خود بدانند و برای حل آن تلاش کنند.

کهندانی با تاکید به اینکه این فعالیت ها فقط مختص هلال احمر که مجموعه ای مردمی و بشردوستانه است، نیست. افزود: هر فردی باید خودش این برنامه را در زندگی اش پیاده کند تا کمکی به دیگران ارائه نماید، گرچه هلال احمر این کار را طبق رسالتش انجام میدهد و اینکه نسبت به مشکلات همنوعان بی تفاوت نباشیم ارزشمند است.

در ادامه جشن رهایی علاوه بر رئیس ستاد دیه، مدیرکل امور زندان ها استان قم، یکی از خیرین و دو تن زندانیانی که به وسیله اجرای طرح های مشابه آزاد شده اند در محیطی صمیمی برای جمع حاضر، سخن گفتند. و در پایان مراسم دانشجویان و مسئولان نیکوکار با اهدای مبالغی در امر خیر آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمدی سهیم شدند.

نسیم مهرورزی ماه خدا که می وزد، گویا فرشتگان آسمانی فوج و فوج برای خدمت به انسان ها و کمک به رهایی از اسارت درون و قفل گشودن از رنج های بشر از اوج افلاک به زمین خاکی پرواز می کنند تا لحظه های صعود و اوج گرفتن انسانیت و تعالی شگرف نوع دوستی را نظارگر باشند.

تهیه و تنطیم: ریحانه خلج

  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی