مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی



از آنجا که کشور ما ایران هم اکنون در حال تجربه مشکلات جدی و بحران آب است. کمبود آب و خشک‌سالی‌های مکرر توأم با برداشت بیش از حد آب‌های سطحی و زیرزمینی وضعیت آب کشور را به سطح بحرانی رسانده‌است. و از نشانه‌های این وضعیت خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و طوفان‌های گرد و غبار بیشتر است.

از این رو، جوانان هلال احمر در استان قم همچون سراسر کشور در راستای حمایت از سلامت و زندگی انسان ها که یکی از اهداف هلال احمر است اقدام به اجرای طرح های آموزشی و فرهنگی در حوزه مبارزه با خشکسالی و پیشگیری از مصرف بی رویه کرده اند.

جرقه پویش “آب نیست” در اردوگاه مهر بندر انزلی

در آغاز دومین ماه فصل تابستان و همزمان با میزبانی اردوهای کشوری نشاط و امید، پویش “آب نیست” در راستای اطلاع رسانی اعضای سازمان جوانان  در اردوگاه مهر بندر انزلی کلید خورد و با پیوستن رییس سازمان جوانان و مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم به پویش “آب نیست” فعالیت های فرهنگی جوانان قم به صورت جدی آغاز شد.

آموزش و همدلی غنچه های هلال برای حفظ مایع حیات

همزمان با اجرای پویش “نذر آب” اعضای کانون غنچه های هلال احمر قم با هدف استفاده مناسب از این مایع حیات و صرفه جویی در مصرف آب به اجرای برنامه های متنوع پرداختند.

اعضای کانون غنچه های هلال احمر در مهدهای کودک استان قم، ضمن مشارکت در مسابقه نقاشی با همین موضوع، با راههای صرفه جویی در مصرف آب آشنا شدند.

اجرای نمایش خلاق و آموزش روش های مناسب برای بهره مندی از آب و پیوستن به پویش نذر آب در راستای اهدای آب آشامیدنی به مناطق کم برخوردار از جمله برنامه های دیگر غنچه ها به شمار می رود.

همچنین با برپایی چادر غنچه های هلال احمر و نقاشی چهره کودکان و دعوت از آنها برای مشارکت و پیوستن به پویش نذر آب، امضای دست کودکان پای بنر کمپین نذر آب خانواده ها نیز در مراسم های مردمی به صورت عملی به این پویش ملحق شدند.

استقبال مسولان و هنرمندان از تلاش جوانان هلال احمر در مسیر فرهنگ سازی برای نجات آب

در راستای اجرای پویش نذر آب و پیشگیری از مصرف بی رویه این مایع حیات، اعضای کانون دانشجویی قم ضمن فراخوان عمومی در سطح استان و برپایی چادردر مراسم های مردمی، به معرفی این طرح پرداختند و با پیوستن استاندار قم و جمعی از هنرمندان حاضر در این برنامه ها، اجرای طرح حمایت از آب حال و هوایی دیگری گرفت.

در ادامه، طرح پویش مردمی نذر آب و جمع آوری کمک های مردمی جهت مناطق محروم جنوب کشور توسط اعضای کانون جوانان مسجد امام حسین (ع) در قم اجرایی شد. که هدف از اجرای این طرح خدمت رسانی به مردم مناطق کم برخودار در استان سیستان و بلوچستان با هدف تامین آب آشامیدنی بود.

از تشکیل زنجیره انسانی تا حمایت مادی و معنوی غنچه های هلال احمر از طرح نذر آب

به همت مهدکودک های همیار کانون غنچه های هلال احمر استان قم نونهالان به یاری طرح نذر آب شتافتند. در این طرح جمعی از اعضای کانون غنچه های هلال احمر برای حمایت از کودکان سیستان و بلوچستان اقدام به جمع آوری کمک های نقدی کردند.

همچنین تشکیل زنجیره انسانی توسط اعضا کانون غنچه های هلال‌احمر، بخش دیگر از اجرای این طرح بشردوستانه بود.

در راستای توسعه فرهنگ مصرف صحیح آب به کودکان عضو کانون غنچه های هلال احمر، نونهالان با در دست داشتن پلاکاردهایی مرتبط اقدام به تشکیل زنجیره انسانی کردند.

ملحق شدن غنچه ها به کمپینی با عنوان اسراف آب هرگز، و مصرف صحیح آب از دیگر فعالیت های اعضای کانون غنچه های هلال احمر استان قم در حمایت از کودکان مناطق کم برخودار بود.

مقابله با بحران آب و خشکسالی با الگو سازی مصرف بهینه

در راستای انعقاد تفاهم نامه همکاری در فرهنگ سازی و آموزش پیرامون صرفه جوئی آب، با حضور نمایندگان شرکت آب و فاضلاب استان قم و توزیع آب منطقه قم و معاون و کارشناسان و اعضای معاونت امور جوانان استان قم نشست هم اندیشی ارائه طرح در خصوص بحران آب در مرکز جوانان هلال احمر قم برگزار شد.

محمد مصباحی معاون جوانان جمعیت هلال احمر نیز در این جلسه اظهار کرد: آموزش رکن مهمی در پیشگیری است وقتی تامین آب با هزینه های هنگفت انجام می شود باید برای جلوگیری از هدررفت آن بر روی آموزش و فرهنگ سازی تمرکز کرد.

وی بیان کرد: کارگاه آموزشی سفیران حمایت و حامیان قطره و بازدید آموزش کشاورزان می تواند در صرفه جوئی آب موثر باشد.

مصباحی عنوان کرد: معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر آمادگی لازم را در راستای مقابله با بحران آب و کم آبی و خشکسالی با توجه به اهداف هلال احمر “حمایت از زندگی” و فعالیتهای عام المنفعه و بشردوستانه دارد.

در این جلسه نمایندگان اعضای مجامع کانونهای دانشجویی و هلال احمر در خصوص بحران آب به پیشنهاد طرح پرداختند که این طرح ها شامل برگزاری کارگاه الگو سازی مصرف بهینه آب و راه های جلوگیری از مصرف بی رویه و بازدید از مراکز تصفیه خانه آب استان و تشکیل پویش اعضای هلال احمر در راستای اجرای طرح های حمایت از آب با عنوان “حامیان آب” یا “سفیران آب” بود.

فرهنگ ساری و یاری آب با ظرفیت های ارزشمند هلال احمر محقق می شود

در ادمه این جلسه شاد نماینده توزیع آب منطقه ای قم با اشاره به برخی از دغدغه ها در هدر رفت آب عنوان کرد: وجود چاههای غیر مجاز و استفاده از آب شرب در فضای سبز و دیگر امور از مشکلات جدی است هر چند حرکت هایی در جهت ساماندهی مشکلات کلید خورده است.

وی تصریح کرد: برگزاری اردو به مراکز تصفیه خانه و بازدید دانش آموزان و دانشجویان از ظرفیت ها به ویژه سد ۱۵ خرداد و ظرفیت های تامین آب از خارج از قم می تواند برخی از مشکلات در تامین آب را به جامعه معرفی کند.

وی اظهار کرد: فرهنگ سازی برای صرفه جوئی آب اهمیت زیادی دارد و جمعیت هلال احمر با توجه به ظرفیت های ارزشمند می تواند ما را در فرهنگ سازی و آموزش یاری دهد.

نماینده توزیع آب منطقه ای قم بیان کرد: تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی بخش زیادی از مشکلات را ارزیابی می کند همچنین طرح ملی نجات آب تحت عنوان دانا برای دانش آموزان مقطع راهنمایی در کشور داشتیم که مشکلات مالی این طرح را با چالش مواجه کرد.

شاد بیان کرد: طرح همیار آب با حضور روحانیون سراسر کشور یکی از طرح های مهمی است که می تواند بین دانش آموزان و دانشجویان در هلال احمر نیز عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: حضور هلال احمر در طرح های آب می تواند ما را دلگرم کند در این باره تفاهم نامه آموزشی با هلال احمر در برگزاری دوره های آموزشی امری ضروری است.

نماینده توزیع آب منطقه ای قم گفت: طرح احیا و تعادل بخشی آب یکی از طرح های مهمی است که کانون های هلال احمر نقش مهمی در عملیاتی شدن آن دارند.

سازگاری تاریخی با کم آبی/هلال احمر می تواند نقش اثرگذاری ایفا کند

کربلایی، مسئول روابط عمومی و نماینده آب و فضلاب استان قم نیز در این خصوص بیان کرد: دغدغه مسئولان ما را دلگرم می کند ما در بحران آب به سر می بریم و وضعیت آب کشور بحرانی است.

وی تصریح کرد: سازگاری با کم آبی متداول شد ما در طول تاریخ همواره بحران آب داشته ایم اما ایرانیان باستان از دوران ساسمانیان با اختراع قنات به جبران کم آبی پرداختند در آن زمان مجازات های سنگینی برای جلوگیری از لطمه زدن به آب وضع می شد و صیانت از آب امری حیاتی بود.

مسئول روابط عمومی و نماینده آب و فضلاب استان قم اظهار کرد: طرح سازگاری با کم آبی طرحی درست و منطقی است و باید خود را با اقلیم کم آب کشور وفق دهیم.

وی توضیح داد: طرح پیشاهنگان آب به طرح حامیان آب مبدل شد که در مدارس انجام می شود از مدارس یک تعداد حامی با شرح وظایف انتخاب می شوند و نکات آموزشی به آن ها ارائه می شود در هر مدرسه ۶ تا ۹ حامی آب از مقطع ابتدایی انتخاب می شود تاکنون ۷ هزار دانش آموز حامی شناسنامه دار داریم اما به دلیل رفتن دانش آموزان به مقاطع بالاتر طرح ماندگار نیست.

کربلایی با اشاره به اجرای طرح های حمایتی در حوزه آب بیان کرد: برای پیشگیری از هدر رفت آب در سطح شهر، مشارکت مردمی و آموزش در این باره حرف نخست را می زند و نهادهایی اعلام آمادگی کرده اند اما سازماندهی قدرتمند اهمیت زیادی دارد و هلال احمر می تواند نقش اثرگذاری در این عرصه داشته باشد.

آنچه مشخص است، بحران کم آبی در ایران ریشه تاریخی دارد و این مشکل دیرینه باید تدبیر و تلاش همگانی مرتفع شود، فردا دیر است باید از تمام ابزارها و روش های فرهنگ سازی از همین حالا و از امروز بهره برد تا این مایع ارزشمند زندگی را برای آیندگان حفظ کنیم.

تهیه و تنظیم: ریحانه خلج_ رابط خبری سازمان جوانان در استان قم

  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی