مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی

تقسیم وظایف در بحث‌های آموزشی، امری بسیار ضروری است. همانطور که پس از وقوع زلزله بم، فرماندهی و مدیریت واحدی برای مدیریت بحران تعریف شد و ساختار تشکیلاتی منسجمی برای مدیریت بحران به‌وجود آمد، در بحث‌های آموزشی نیز باید همین ساختار منجسم ایجاد شود.

متولیان امور آموزشی باید تقسیم وظایف را بین خودشان داشته باشند. برگزاری جلسات هماهنگی بین نهادهای مختلف و متولی بحث آموزش موجب میشود که مجموعه آموزشها هدفمند و دقیق باشد، اما در صورتی که نهادهای مختلف، هرکدام باسلیقه و علایق خودشان به بحث آموزش بپردازند، هرکسی بنا به رای و نظر خودش، آموزشهایی را ارائه میدهد که احتمال دارد همان آموزشها را نهادی دیگر با شکلی متفاوت ارائه دهد.

این شرایط موجب ناهماهنگی خواهد شد و خروجی آموزشها را پربازده و پرکاربرد نخواهد کرد. بهطور مثال، جمعیت هلالاحمر از دوران قبل از انقلاب نیز برخی آموزشهای فنی و حرفهای را به علاقهمندان ارائه داده است، اما در عین حال سازمان فنی و حرفهای نیز همین مجموعه آموزشها را به متقاضیان ارائه میدهد. حال معلوم است که در این وضعیت، باید جمعیت هلالاحمر و سازمان فنی و حرفهای با همدیگر جلسات مشترکی داشته باشند تا با تفاهم و همکاری، راهحلی برای این موازیکاری پیدا کنند. بهترین راهحل برای رفع این مسئله این است که هر مجموعه آموزشی با توجه به توان، سابقه و تخصصش نسبت به آموزش برخی محتواهای آموزشی اقدام کند و سایر مجموعههای همکار به این آموزشها ورود پیدا نکنند.

این کار هم موجب میشود که به سابقه آموزشی مجموعهها احترام گذاشته شود و هم از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری میشود. تصور کنید وقتی چند مجموعه آموزشی روی آموزش یک محتوا کار میکنند، بدیهی است که در این موقعیت، اتلاف منابع پیش میآید و زمان مفید مجموعهها صرف موازیکاری خواهد شد. در حالی که اگر همین مجموعهها با همکاری و تفاهم با همدیگر مشارکت داشته باشند، میتوانند با تجمیع منابع، دستاورد آموزشی بسیار درخشانتری داشته باشند.

تقسیمبندی وظایف آموزشی میتواند جلواین اتلاف منابع را بگیرد، بهگونهای که هر مجموعهای فقط در آموزشهای تخصصی خود محدود شود. این همکاری و مشارکت، قطعا کیفیت آموزشها را نیز بالاتر میبرد، زیرا وقتی آموزشها روی یک حوزه تخصصی متمرکز شود و همه منابع کافی و مورد نیاز نیز صرف این آموزشها شوند، بیگمان خروجی آموزشها نیز باکیفیتتر خواهد بود و افراد تعلیمدیده نیز رضایت بیشتری خواهند داشت.

بهطور مثال، در همین مانور اخیر زلزله در ماه آذر، جمعیت هلالاحمر با سازمان دانشآموزی مشارکت فعال داشت و با همکاری همدیگر توانستند آموزشهای تخصصی خوبی به دانشآموزان ارائه دهند. در اجرای این برنامه در شهر قم، ما اعتبارات هنگفتی هزینه نکردیم و از توان مالی سازمان دانشآموزی بهره بردیم. در عین حال، سازمان دانشآموزی نیز از توان تخصصی مربیان کارآزموده جمعیت هلالاحمر استفاده کرد و در نتیجه با مشارکت و همکاری همدیگر توانستیم مجموعه آموزشهای دقیق و باکیفیتی را به دانشآموزان ارائه دهیم. در بسیاری از حوزههای آموزشی نیز میتوان همینگونه اقدام کرد و با مشارکت و تعیین دقیق وظایف آموزشی، مباحث آموزشی را با نظم و برنامهریزی بالاتری به مخاطبان ارائه داد.

 

منبع: نشریه پیام هلال

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی