گزارش// طرح دادرس، محور توسعه و ترویج فرهنگ خودامدادی
رقابت های استانی المپیاد آماده، شاید جدی ترین مرحله محک دانش آموزان آماده در روزهای سخت در هر استان است. دادرسانی که با شور و اشتیاق آموزش هایی متفاوت از درس و مدرسه، زمان بیشتری را برای آماده سازی خود در راستای کمک به دیگران، خود و خانواده هایشان صرف کرده اند.
ریحانه خلج|به جمع دادرسان آماده ی رقابت ملحق می شوم، اینجا همه چیز متفاوت است، به هر سو نگاه می کنی در گوشه و کنار سایت امداد و نجات و محل مسابقات، تیم ها ۱۴ نفره با نشاطی خاص و البته نظمی جالب توجه، که حکایت از همبستگی و کار گروهی منسجم دانش آموزان در طول آموزش ها دارد، در حال مرور آموخته و انتقال تجارب عملی مباحث امدادی هستند.
پذیرش دادرسان برای قرعه کشی رو به اتمام است، داوران آخرین هماهنگی ها را با هم تبادل می کنند و در محل مسابقات مستقر می شوند، همه چیز مهیای یک رقابت سالم و جدی بین دادرسان سطح استان قم است. برخی از دادرسان جزوه به دست نکات را مرور می کنند و گروهی از دانش آموزان با همخوانی تیمی و نشاطی که حاکی از اعتماد به کسب امتیاز برتری است، به سمت محل مسابقات می روند.
در روزهای میانی اردیبهشت ماه سال ۹۸ با حضور سرزده معاون دانش آموزی و پیش دبستانی سازمان جوانان کشور، و معاون امور جوانان استان مازندران به عنوان ناظر سازمان، جمعی از مسولان استانی و نمایندگان آموزش و پرورش استان هفتمین مرحله مسابقات المپیاد آماده استانی در سایت امدادی جمعیت هلال احمر قم برگزار شد.
کاهش تلفات در بحران ها و سوانح با آموزش در سنین پایه محقق می شود
با گذشت ۷ سال از اجرای طرح ملی دادرس و المپیاد آماده بار دیگر دانش آموزان آماده در روزهای سخت با استفاده از تجربیات سال های گذشته توانمندی و مهارت های خود را در رقابتی استانی به نام “المپیاد آماده” محک زدند. معاون دانش آموزی و پیش دبستانی سازمان جوانان کشور با حضور در جمع دادرسان استان قم، از نزدیک برگزاری این رقابت ها مورد ارزیابی و رصد قرار داد.
سعید بابایی، در حاشیه این رقابت ها ضمن گفتگو با دادرسان، به سنجش آمادگی و آموزش های دانش آموزان پرداخت و اظهار کرد: در هفتمین دوره طرح ملی دادرس و المپیاد آماده، بیش از ۲۵۰ هزار دانش آموز در ۸ هزار مدرسه آموزش های ۸ گانه امدادی را فراگرفتند تا در زمان حوادث برای کمک به خود، خانواده و جامعه آماده باشند.
سعید بابایی؛ معاون دانش آموزی سازمان جوانان هلال احمر کشور؛ با بیان اینکه بازدید های سرزده حسن خوبی دارد که از تشریفات زاید که با ورود یک مسئول ایجاد می شود می کاهد، گفت: هدف از بازدید بررسی دقیق و واکاوی مشکلات و دغدغه ها است و با حذف تشریفات می توان به اهداف مورد نظر دست یافت.
وی با اشاره به اینکه استان قم دارای ظرفیت های خوبی است، بیان کرد: در این استان به ویژه در طرح دادرس شاهد موفقیت های زیادی بوده ایم و افسوس می خوریم که شعب این استان کم است و اگر غیر از این بود، می توانست دانش آموزان و مدارس بیشتری را تحت پوشش طرح دادرس قرار دهد.
بابایی با بیان اینکه در ۱۲۵ مدرسه قم طرح دادرس اجرا می شود، گفت: باید تلاش شود با برنامه ریزی لازم، تمامی دانش آموزان از آمادگی لازم برخوردار شوند که این امر نیازمند همراهی آموزش و پرورش است.
معاون دانش آموزی سازمان جوانان هلال احمر کشور؛ افزود: با ارزیابی که در این رقابت ها داشتم، دانش آموزان قم آمادگی خوبی را داشتند و توانایی های زیادی در این باره دیده شد. هر چند که هدف از انجام این طرح، مسابقه نیست بلکه ایجاد آمادگی بین همه دادرسانی است که آموزش ها را فرا گرفته اند.
وی با اشاره به اهمیت نوع تعامل آموزش و پرورش و هلال احمر و حفظ دادرسان برای ادامه فعالیت در هلال احمر تصریح کرد: همه امید ما به این دانش آموزان است، آنها نسلی هستند که آینده کشور را می سازند و باید مهارت های لازم را به دست بیاورند. و حفظ این سرمایه ها یک ظرفیت مهم و با ارزش است.
بابایی با تاکید بر اینکه باید استعدادها را بشناسیم و بدانیم دارسان ارزش زیادی برای سرمایه گذاری دارند. به تشریح مثالی پرداخت و افزود: در این طرح گویا، با تلاش های خود یک مزرعه گندم کشت کرده ایم، استفاده از دانش آموزان مستلزم داشتن مهارت های یادگیری است باید این هنرمندی را داشته باشیم، در مراحل بعدی که فرآیندها توسعه می یابد و لازم است گسترش کمی و کیفی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه طی کردن این مسیر نیازمند همت است، یادآور شد: کاهش تلفات در بحران ها و سوانح با آموزش محقق می شود و در سنین پایین آثار بهتری دارد. از این رو باید نگرش استراتژیک درون هلال احمر این باشد و رویکرد مدیران تغییر کند و ظرفیت ها را تقویت کنند و نگاه به آینده داشته باشند.
معاون دانش آموزی سازمان جوانان هلال احمر کشور ادامه داد: هر مقدار سرمایه اجتماعی هلال احمر بیشتر باشد و مشارکت ها افزایش یابد و اعضا، خود را از بدنه جمعیت ببینند و همراهی با کانون های هلال گسترده تر شود و در داخل مدارس فعالیت های کانونی را به همراه آموزش داشته باشیم در روستاها و حوزه ها و دانشگاهها سرمایه اجتماعی را تقویت کنیم به تحقق اهداف نزدیکتر می شویم.
بابایی با بیان اینکه، سال گذشته برنامه های راهبردی را برای ادامه فعالیت دادرسان آغاز کردیم، ابراز کرد: فقط رسالت را در امداد و نجات حرفه ای نبینیم، هدف اصلی بودن مردم در کنار مردم است، پیگیری ما ادامه فعالیت های دادرسان است تا دانش آموزان را توانا کنیم و در بحث های امداد و نجات وارد شوند.
وی با بیان اینکه کمبود اعتبارات موجب فاصله بین دوره های آموزشی در سطوح مدارس شده است، اضافه کرد: در این جا حلقه ها مفقود است و تلاش کردیم بر اساس مقطع تحصیلی و سن بتوانیم برنامه ریزی کنیم. که البته در تحقق این مسیر آمورزش و پرورش نیز باید پای کار باشد.
المپیاد آماده، آموزش گروهی است
لیلی احمدی، معاون امور جوانان هلال احمر استان مازندران نیز به عنوان ناظر رقابت های المپیاد آماده استانی قم اظهار کرد: برنامه های قم و فعالیت های هلال احمر این استان بسیار رضایت بخش است.
وی بیان کرد: امروز که از نزدیک فعالیت های اجرایی در حوزه دانش آموزی را مشاهده میکنم، بسترسازی استان قم برای برنامه های امدادی جوانان چه در طرح دادرس که با مشارکت اعضای دانش آموزان در حال اجرا است و چه در زمینه داوران تخصصی، سعی شده از داوران کشوری استفاده شود. بسیار مطلوب است.
معاون امور جوانان هلال احمر استان مازندران با بیان اینکه آموزش های طرح دادرس خوب است و دانش آموزان را آماده مقابله با حوادث می کند. افزود: در حوزه داوری نیز آموزش های همسان سازی توسط داوران انجام شده و این المپیادها خود، نوعی آموزش گروهی است و دانش آموزانی که آموزش ها را سپری می کنند و در مسابقات شرکت می کنند؛ اعتماد به نفس و خونسردی به دست می آورند و می توانند در زمان نیاز موفق به خدمت رسانی شوند.
احمدی با ذکر اینکه این برنامه ریزی برگزاری این رقابت ها در استان قم شایسته تقدیر است، تصریح کرد: برگزاری مسابقات در مکان های جداگانه و حضور با آرامش تیم هایی که مورد آزمون قرار می گیرند و به نوعی اجرای آزمون در رشته های مختلف به صورت کشوری در این سایت، موجب ایجاد هماهنگی بیشتر و آمادگی مناسب برای دانش آموزان در رقابت های کشوری است.
وی با تحسین آمادگی دانش آموزان قمی در پاسخگویی به سوالات حین رقابت های المپیاد آماده، عنوان کرد: فضای کاری دانش آموزان از نظر کیفی همراه با شور و نشاط و انرژی است و در کنار آن علم و دانش نیز اهمیت دارد تا توانایی ها دانش آموزان دو چندان شود.
معاون امور جوانان هلال احمر استان مازندران خاطرنشان کرد: بسیار مطلوب است که دادرسان با آموزش مباحث امدادی متوجه می شوند پناهگیری در حین وقوع حوادث در کدام قسمت از محیط آموزشی و محل زندگی انجام شود بهتر است و حتی در این یادگیری ها با مشکلات فنی ساختمان ها از نظر پناهگیری در حوادث آشنا می شوند تا در زمان نیاز آماده باشند.
طرح دادرس، محور توسعه و ترویج فرهنگ خودامدادی
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم، نیز گفت: هفتمین دوره المپیاد آماده استانی طرح دادرس استان قم، با حضور جمعی از مسولین و ۲۰۰ دادرس پر انرژی با حضور ۱۴ تیم ” ۸ تیم از بخش مرکزی و ۶ تیم از سه بخش کهک جعفریه و خلجستان” در سایت امدادی پایگاه جمعیت هلال احمر استان قم برگزار شد.
محمد مصباحی تصریح کرد: آزمون این دوره از مسابقات در ۸ بخش کتبی، پناهگیری و خروج ایمن، ارزیابی و CPR و پانسمان و بانداژ، آتل بندی و شکستگی، حمل مصدوم، اسکان و چادر زنی، اطفای حریق برگزار شد، که در پایان این المپیاد ۲ تیم در بخش پسران و خواهران به مرحله کشوری راه پیدا می کنند.
وی به اشاره به حضور معاون اداره سلامت آموزش و پروش به همراه روسا کارشناسان آموزش و پرورش و کارشناسان ستاد بحران استان در مرحله استانی این رقابت ها، فراگیری سلسله مهارتهای امدادی را برای هر فرد ضروری دانست و بیان کرد: نجات یک فرد، نجات جامعه است، و در این طرح دادرسان برای تحقق این امر آموزش های امدادی را فرا میگیرند.
وی افزود: با تکیه بر تربیت تیم های دانش آموزی آماده جهت مقابله با حوادث، توسعه و ترویج فرهنگ خود امدادی در بین دانش آموزان، ساماندهی تیم های اولیه مدیریت بحران مبتنی بر دانش آموزان آموزش دیده توانمند و برخوردار از مهارتهای کارگروهی، دسترسی به اهداف کارگروهی، همدلی و ایجاد یک فضای سالم جهت ارتقای سطح هوش هیجانی در میان دانش آموزان محقق می شود.
بر اساس این گزارش، حضور و مشارکت دانش آموزان در طرح سیل مهربان و اهدای کمک های نقدی و غیر نقدی به سیل زدگان از طرف مدارس استان قم و اجرای بخش جنبی در قالب فعالیت های آموزشی و فرهنگی و سرگرمی و همچنین رقابت در فعالیت های بشردوستانه در حاشیه المپیاد آماده هفتم در قم از دیگر فعلیت های دادرسان بود.
همچنین، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی دانش آموزان با رویکرد حفاظت از محیط زیست و اجرای طرح های خلاقانه بازیافتی و همچنین نمایشگاه پوستر پیشگیری از آسیب های اجتماعی از دیگر بخش های جنبی این دوره از رقابت های المپیاد آماده در استان قم به شمار می رود.
- ۹۸/۰۲/۱۴