مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی
آخرین مطالب

مروری بر فعالیت های یک ساله اعضای کانون غنچه های هلال احمر استان قم

دوران کودکی آغازی بر زندگی پر فراز و نشیب همه انسان هاست، دوره ای که می تواند سرآغازی بر آموختن مهروزی، انسان دوستی و حیاتی سرشار از خیر و نیکخواهی باشد. کودکانی که در مسیر آغازین حرکت های اجتماعی و رشد کامل، قرار گرفتن در راه سرشت پاک آفرینش انسان را در نونهالی تجربه کرده اند قطعا در آینده، انسان هایی قوی تر و نیکوکارتر خواهند بود. و جامعه ای که جدیدترین نسل آن، صلح و دوستی را سرلوحه فراگیری کند و کمک به همنوع را در فصل های آغاز شکل گیری حیات اجتماعی اش بیاموزد، بی تردید می توان امید داشت در آینده آن جامعه، تجلی بشردوستی در سطح جهانی مشاهد شود.

اعضای کانون غنچه های هلال احمر، نسل نوپایی هستند که از دریچه روشن سازمان جوانان هلال احمر به جامعه ایران هدیه شده اند، کودکانی که در روزهای نخستین حضور در اجتماع و در کنار همسالان خود با مشارکت در فعالیت های عام المنفعه و بشردوستانه نیکوکاری را تجربه می کنند، شاید از همان ابتدا شاه کلید ورود به دروازه های بزرگ صلح و دوستی را به دست می آورند.

نباید فراموش کرد که غنچه های هلال احمر، به عنوان کوچکترین چهره های انسان دوست این جمعیت، جوانه ها امیدی هستند که توجه ویژه به آن ها می تواند آینده درخشانی را برای جمعیت هلال احمر کشور ایران رقم بزنند.

غنچه های هلال احمر پیشگام در اجرای عملی آموزش های امدادی

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم با اشاره به اینکه فعالیت های کانون غنچه های هلال احمر با روح لطیف و زلال نسلی گره خورده است که از همان آغاز الفبای مهربانی را با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و اجتماعی در راستای اهداف والای جمعیت هلال احمر دنبال می کند، اظهار کرد: آموختن مباحث امدادی در قالب اجرای مانورهای فرضی و برگزاری جشنواره ورزشی امدادی “المپیاد جوانه” غنچه های هلال یکی از راه های ایمن سازی جامعه و خانواده ها در مواجهه با آسیب ها و حوادثی همچون زلزله، سیل و… است.

وی با بیان اینکه شناخت کودکان نسبت به فعالیت های جمعیت هلال احمر می تواند موجب آشنایی خانواده ها با این جمعیت شود افزود: مشارکت فعالانه و علاقه کودکان به کارهای خیر ریشه در فطرت انسانی آنها دارد و هلال احمر با ارائه آموزه های متنوع بشردوستانه و مهارت های امدادی می تواند سهم بزرگی از اندیشه های فطری نونهالان را تا سال های متمادی با خود همراه سازد.

محمد مصباحی در ادامه با تاکید بر اهمیت اجرای مانور فرضی و آمادگی غنچه های هلال احمر برای مقابله با بلایا و حوادث یادآوری کرد: غنچه های هلال احمر با هدف آشنایی با اصل خدمات داوطلبانه و  کمکهای اولیه در بلایا و شرایط بحرانی در ایام مختلف سال اقدام به برگزاری مانور زلزله می کنند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم با اشاره به اهمیت نهادینه سازی آموزش های امدادی از دوران نونهالی و تاکید بر اجرای مانورهای با هدف یادگیری موثر ذهن کودکان بیان کرد: در این مانورها غنچه های هلال احمر با توجه به آموزه ها و راهنمایی های‌ مربی‌ خود با نحوه اجرای اقدامات ‌امدادی و بشردوستانه و همچنین ارائه خدمات داوطلبانه به آسیب دیدگان در مقابله با بلایا و حوادث آشنا‌ می شوند.

مصباحی با اشاره به اینکه کانون غنچه های هلال احمر محل پایه گذاری دانش امدادی در کودکان است، بیان کرد: از جمله آموزش هایی که همواره در کانون های غنچه های هلال احمر قم مورد توجه ویژه قرار می گیرد، آموزش های عملی و اجرای مانور های فرضی امداد و کمک های اولیه با مباحث متنوعی همچون پانسمان و بانداژ زخم، حمل مصدوم و… توسط اعضای این کانون است.

درخشش جوانه های امید در دومین جشنواره ورزشی امدادی “المپیاد جوانه”

کارشناس مسئول کانون غنچه های هلال احمر قم، با بیان اینکه غنچه ها می توانند در آینده دستیابی به اهداف هلال احمر را تضمین کنند، گفت: در راستای تحقق این اهداف در جشنواره ورزشی امدادی نونهالان هلال احمری قم با عنوان “المپیاد جوانه” مهارت های اعضای کانون غنچه های هلال احمر مورد سنجش قرار گرفت.

نرگس صداقتی ادامه داد: در دومین جشنواره ورزشی امدادی “المپیاد جوانه” غنچه های هلال با تاریخچه هلال احمر و نهضت بین المللی صلیب سرخ، اصول هفتگانه هلال احمر، تخلیه اضطراری، روش های پناهگیری و خروج ایمن در زمان بروز حوادث و حوادث، شماره های اضطراری و امدادی، وسایل کیف کمکهای اولیه آشنا شدند.

وی افزود: غنچه های هلال احمر با شرکت در این جشنواره توسط داوران مورد آموزش و ارزیابی قرار گرفتند و هر تیم، مانور ورزشی و امدادی را اجرا کرده و در حین اجرا نکات مهم توسط داوران به آنها گوشزد شد. همچنین غنچه ها در این المپیاد، با هلال احمر و اهداف آن آشنا شده و نحوه صحیح پانسمان بانداژ و مهارت های امدادی را فرا گرفتند.

موج از خلاقیت غنچه ها در اجرای طرح ابتکاری مسابقه “غنچه دوباره بسازیم”

یکی از فعالیت های جذاب و ابتکاری که به همت معاونت امور جوانان هلال احمر قم و با مشارکت نونهالان مهدهای تحت پوشش غنچه های هلال احمر و کودکان ۴ تا ۶ ساله در قم اجرا شد، طرح ابتکاری مسابقه “غنچه دوباره بسازیم” بود.

این مسابقه در هفته هلال احمر با هدف ساخت کاردستی با استفاده از مواد بازیافتی با عنوان “غنچه ها دوباره بسازیم” ویژه کودکان ۴ تا ۶ ساله، در دو بخش انفرادی و گروهی (۳ نفره) برگزار شد.

طراح این ابتکار با اشاره به اینکه مسابقه “غنچه ها دوباره بسازیم” با هدف فرهنگ سازی در نسل آینده طراحی شده بود، افزود: یکی از اهداف هلال احمر در اجرای این طرح ترویج دوستی با طبیعت و حفظ محیط زیست از طریق بازیافت زباله بود که با استقبال خوب کودکان و نونهالان ۲۰۰ اثر در نمایشگاه این مسابقه به نمایش در آمد.

وی تصریح کرد: از آثار این مسابقه در پایان هفته هلال احمر نمایشگاهی برپا شد و داورانی از (جمعیت هلال احمر، اداره کل بهزیستی، اداره کل حفاظت و محیط زیست، مدیریت پسماند، شبکه سازمان های مردم نهاد و مدیران مهدکودک) کاردستی های غنچه ها را مورد ارزیابی قرار  داده و نتایج در دو بخش گروهی و انفرادی اعلام شد.

او با بیان اینکه در این مسابقه کودکان به خوبی از مفاهیم امدادی و بشردوستانه همچون کمک به دیگران، تکریم سالمندان و والدین، حفظ محیط زیست و فعالیتهای هلال احمر در زمینه های امدادرسانی در زلزله، سیل، تصادفات و بهره گرفته بودند، افزود: این آثار با استفاده از ابزارهای مختلف موجود در طبیعت و هر نوع ماده بازیافتی و دور ریختنی و کاغذ رنگی، فوم، روزنامه و مجله یا عکس و نقاشی و… اجرا شده بود.

عطر مهر غنچه های هلال با اجرای دومین مرحله طرح «دست‌های مهربان» در قم پیچید

دومین مرحله اجرای طرح دست‌های مهربان از جمله برنامه‌های حوزه جوانان هلال احمر قم در هفته ملی کودک بود که طی آن کودکان اسباب بازی‌های سالم خود را به کودکان کم برخودار هدیه دادند.

اعضای کانون غنچه های هلال با حضور پرشورشان ضمن جمع آوری اسباب بازی ها با هدف تقسیم مهربانی با کودکان کم برخوردار مناطق محروم و حاشیه شهر، هدیه های خود را به چادر های این طرح اهدا کردند.

هدیه گل و لبخند غنچه های هلال احمر با تامین احترام انسان ها

غنچه های هلال احمر همواره مجری فعالیت های بشردوستانه هستند و در روزهای معین تقویم هر سال با گرامیداشت اغشار مختلف به دیدار آنها می روند و با هدیه گل و لبخند مهربانی را تمرین می کنند.

این دیدارها در طول سال موجب می شود غنچه ضمن آشنایی با مشاغل مختلف قدردانی کردن از کسانی که در جامعه خدمت رسانی می کنند را به عنوان آیینی پسندیده بیاموزند.

از نمونه این فعالیت های می توان به تکریم انسان های فراموش شده همزمان با روز جهانی سالمندان اشاره کرد. که در این روز اعضای مهدکودک تحت پوشش کانون غنچه های هلال احمر با در دست داشتن گلدان های گل و بسته های پذیرایی به دیدار سالمندان رفتند.

در این دیدار به یادماندنی، نونهالان عضو هلال احمر و ضمن ارتباط گرم و صمیمی بسته های پذیرایی و گلدان ها را به سالمندان هدیه کردند و با ایجاد فضایی شاد و سرشار از مهر با اجرای برنامه های متنوع همچون نمایش و همخوانی در محیط آسایشگاه، ضمن تکریم سالمندان، تکریم و احترام به والدین و بزرگترها را آموختند.

تصویر همدلی دستان کوچک در جشنواره خیریه به نفع کودکان سرطانی

جشنواره غذاهای سنتی و بازارچه خیریه از دیگر فعالیت های جذاب که با حضور غنچه های هلال احمر و با مشارکت موسسه حمایت از کودکان سرطانی کرامت برگزار شد.

مدیر پیش دبستانی غزل با اشاره به حضور پر شور اعضای کانون غنچه های هلال در این برنامه اظهار کرد: برگزاری این جشنواره ها سبب آشنایی مردم با غذاهای سنتی استان قم و معرفی توانمندی های والدین غنچه های هلال احمر و دانش آموزان این استان شد.

وی هدف از همکاری غنچه های هلال با این موسسه را حمایت از بیماران سرطانی و افراد تحت پوشش موسسه عنوان کرد و افزود: این جشنواره به مدت یک روز با همکاری موسسه کرامت، معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر برگزار و با استقبال خوب خیرین روبرو شد.

یزدانیان در ادامه گفت: عواید حاصل از فروش غذاها و محصولاتی که در غرفه های مشاغل به فروش رسید و کمک هایی که با مشارکت غنچه های هلال احمر جمع آوری شد به نفع کودکان سرطانی تحت پوشش موسسه به صندوق آن پرداخت شد تا کودکان به صورت مستقیم خدمت رسانی به بیماران را بیاموزند.

تشکیل زنجیره صلح و دوستی، اعلام انزجار از جنگ علیه کودکان

همزمان با “روز غزه” اعضای کانون غنچه های هلال احمر قم با تشکیل حلقه صلح با کودکان در جنگ اعلام همبستگی کردند و حق زندگی کودکان در جهانی سرشار از صلح و آرامش را یاد آور شدند.

در این طرح انسان دوستانه جمعی از اعضای کانون غنچه های هلال احمر در روز غزه، با تشکیل زنجیره صلح و دوستی خواستار توقف تمام جنگ ها علیه کودکان جهان شدند.

در این روز غنچه های هلال احمر با سر دادن شعارهایی خاستار حفظ حقوق کودکان درگیر جنگ در غزه، فلسطین و سوریه … شدند و با دست داشتن متن نوشته هایی حمایت خود را از کودکان قربانی جنگ ابراز داشتند.

همچنین غنچه ها در حمایت از کودکان بی پناه غزه، با سردادن شعارهایی با این کودکان ابراز همدردی کردند و انزجار خود از جنگ ابراز داشتند. غنچه ها با تشکیل حلقه صلح در حمایت از حقوق کودکان غزه درگیری کودکان بی دفاع در جنگ را تضعیع علنی حقوق کودکان دانستند.

نقش تاثیر گذار آموزش های علمی و فرهنگی در غنچه های هلال احمر

کمتر کسی است که نداند آینده از آن کودکان است و غنچه های هلال احمر به عنوان بخشی از نسلی که باید در ساختن آینده نقش خود را ایفا نماید از این رو غنچه ها همگام با سایر اعضای سازمان جوانان در طرح ملی نهضت سبز شرکت کردند.

از آنجا آموزش های متنوع علمی، فرهنگی در قالب بازی و آموزه های هنری_تفریحی ویژه اعضای کانون های غنچه های هلال احمر می تواند پایه گذار عمل صحیح در تمام حوزه ها مخصوصا حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست و… باشد، غنچه ها توسط مربیان خود با شیوه های نوین کاشت درخت و احترام به طبیعت به زبان کودکانه آشنا می شوند.

بر همین اساس،  می توان به برگزاری جشنواره های فرهنگی و تفریحی در زمینه ی همکاری غنچه ها با والدین در انجام امور مختلف خانواده، احترام و تکریم والدین و سالمندان و معلمان و آشنایی با خواص مواد غذایی مفید و برگزاری جشنواره های کاردستی و غذا و … با حضور اعضای کانون غنچه های هلال و خانوداده های آنها اشاره کرد.

در بخشی از آموزش ها، اعضای کانون غنچه ها در مهدکودک های تحت پوشش ضمن اجرای نمایش های خلاق با موضوعات مختلف با زندگی و نحوه تغدیه گیاهان و انواع حیوانات آشنا می شوند و در این نمایش ها که به صورت مستمر و با اجرای غنچه ها برگزار می شود، مسائل مرتبط با این موجودات از جمله سخت کوشی در جهت رسیدن به اهداف؛ در قالب نمایش خلاق به کودکان آموزش و ارائه می شود.

از آنجا که تربیت و آموزش نونهالان در ابعاد فرهنگی و معنوی می تواند روحیه بشردوستی را در نسل آینده تقویت نماید، آموزش عملی فریضه نماز و آشنایی با دین و مقام معصومین با حضور اعضای کانون غنچه های هلال احمر یکی دیگر از برنامه آموزشی در این کانون به شمار می رود.

یکی دیگر از موارد مهم در آموزش های نونهالان اصلاح سبک زندگی و ارتقای سلامت غنچه های هلال در قم است که با اجرای طرح غربالگری و سنجش بینایی چشم و آموزش صورت گرفت. در این طرح غنچه ها با راه های صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان آشنا شدند و در این زمینه آموزش اصلاح سبک زندگی کودکان از طریق تغذیه مناسب و تحرک کافی و سلامت بینایی و بهداشت دهان و دندان با حضور کارشناسان متخصص و با هدف آشنایی اعضای کانون غنچه های هلال احمر با مسایل بهداشتی و ارزیابی بهداشت و سلامت عمومی ارائه شد.

صبیه خلج| رابط خبری سازمان جوانان در استان قم

  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی