مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی

هفته کودک با حضور پرشور غنچه‌ها در استان قم رنگ تازه‌ای گرفت، هفته‌ای که بهترین فرصت برای نهادینه سازی فرهنگ والای انسان‌دوستی در نسل نوپای بشر است. معاونت امور جوانان استان قم در این هفته فعالیت های متنوعی انجام داده که در این گزارش به بخشی از آن ها اشاره شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جوانان هلال احمر؛ غنچه‌های هلال احمر، کودکانی هستند که آرزوهای رنگ باخته در جهانی پر از تیرگی را با رنگین کمانی از رویاهای ناب در سرزمین کودکی در حمایت از کرامت انسان رنگی دوباره زده و با الهام از آموزش‌های بشردوستانه، دست‌های مهربانشان را برای دوستی‌های جاودانه به سوی آسمان آبی بلند می‌کنند.

لبخند روح‌انگیز عروسک‌ها در «دست‌های مهربان»

«کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود» اینها در مقدمه کنوانسیون حقوق کودک آمده است. حقوقی که به تعریف کودک و حمایت از این گروه سنی پرداخته است و متاسفانه در خیلی از کشورها به آن توجهی نمی شود. این روز‌ها با اینکه حوادث دردآور بسیاری در دنیا امنیت، آرامش و خوشبختی خیلی از کودکان جهان را به خطر انداخته، اما در کشور کهنی همچون ایران، کودکانی در لباس های سرخ و آبی شان که منقش است به آرم هلال احمر در آغاز راه زندگی خود، با مفاهیم همدلی و مهربانی و کمک به همنوع آشنا می‌شوند، تا نه تنها خوشبختی، محبت و تفاهم را در زندگی خود داشته باشند بلکه این آموزه ها را بیاموزند و به دیگران آموزش دهند.

به مناسبت هفته کودک درست مقابل مرکز امور جوانان هلال احمر استان قم، خیمه‌ای برپا شد که با بنرهای رنگین تبریک هفته کودک مزین شده بود و جمعی از کودکان با بسته‌های رنگارنگ در دست در اطراف چادر هلال احمر مشغول جنب و جوش بودند. در میان هیاهو و فریادِ شادی کودکانه آن‌ها، شوقی خاص، در چشم‌های درخشنده و چهره‌های معصوم شان به وضوح دیده می‌شد، با جثه‌هایی کوچک و ملبس به کاورهایی با نشان هلال احمر، آمده بودند تا با دستانی کوچک سهمی از لبخندهای امروزشان را با سایر کودکان تقسیم کنند.

شهبازی مسئول کانون غنچه‌های قم که مشغول بسته بندی اسباب بازی‌های اهدایی غنچه‌ها است توضیح می دهد: چند روزی است این چادر برای اجرای طرح «دست‌های مهربان» برپا شده و از اولین روز هفته کودک تعداد زیادی از کودکان و غنچه‌های هلال احمر به اینجا و مراکز مجری طرح در پیش دبستانی‌های خود مراجعه کرده‌اند و اسباب بازی‌های خود را با شوق و ذوق به کودکان بی‌بضاعت هدیه کرده‌اند.  شهبازی همچنین توضیح می دهد که بچه ها به نظر می آمد اسباب بازی هایشان را خیلی هم دوست دارند اما با اینحال در این کار خیر با علاقه بسیاری سهیم می شدند.

اولویت اجرای برنامه های هفته کودک با دست های مهربان بود

مصباحی معاون امور جوانان استان قم نیز با اشاره به اجرای برنامه‌های متنوع جمعیت هلال احمر استان قم در هفته ملی کودک می‌گوید: اجرای طرح ملی «دست‌های مهربان» را در راس برنامه‌های هفته ملی کودک قرار دادیم و با اجرای همزمان این طرح در تمام مراکز پیش دبستانی استان تا کنون بیش از ۵۰۰ تن از غنچه‌های هلال احمر با اهدای اسباب بازی‌های خود به کودکان محروم حاشیه شهر و کودکان دستفروش و بی‌سرپرست بهزیستی شادی خود را با هم سن و سال‌هایشان تقسیم کرده و با این کار عملا آموزه‌های بشر دوستانه را ترویج می‌کنند.

نیکو حرف، مدیر یکی از مراکز پیش دبستانی فعال غنچه‌های هلال احمر با اشاره به اجرای موفقیت آمیز این طرح در مهد کودک ها، می گوید: از وقتی مربیان مرکز، چگونگی اجرای طرح «دست‌های مهربان» را برای غنچه‌ها معرفی کرده‌اند با استقبال عالی بچه‌ها و خانواده‌ها روبرو شدیم و غنچه‌ها برای رسیدن هفته کودک روز شماری می‌کردند تا با اهدای اسباب بازی‌های خود در این کار خداپسندانه سهمی داشته باشند.

مدیر مهد کودک ملائک قم از حضور و مشارکت بیش از ۹۰ درصد اعضای کانون غنچه‌های مرکز پیش دبستانی در طرح ملی دست‌های مهربان ابراز خرسندی می کند و می گوید: این طرح، ایدهٔ بسیار خوبی برای اجرای آموزه‌های اسلامی و حرکت مثبت در جهت ترویج فرهنگ انسان دوستی و تلاش برای کاهش آلام کودکان کم برخوردار سراسر کشور است.

رنگین کمانی از لبخندهای کودکانه در جشن‌های روز کودک

همزمان با آغاز هفته کودک شور و شوق و جشن و شادی در مراکز پیش دبستانی قم با اجرای برنامه‌های جذاب و متنوع از جمله نمایش خلاق، مسابقه نقاشی و بازی های گروهی، همخوانی و سرود و اجرای مراسم با حضور خانواده‌ها رنگ و بوی دیگر به خود گرفت.

تقسیم شادی و مهربانی سن و سال نمی‌شناسد و اخلاص دوستی‌ها و اصالت لبخند‌ها در دوران کودکی همیشه پر رنگ‌تر است، گرچه دیدن چهره‌های معصوم کودکان بیمار بسیار دشوار و تلخ است اما گاهی همین نوع زندگی با تمام سختی و تلخی‌هایش با لبخند مهری که برگوشه لب‌های کودکی بیمار می‌نشیند شیرین می‌شود.

جمعی از غنچه‌های هلال احمر استان قـــم همزمان با روز جهانی کودک، این روز را در کنار کودکان مبتلا به بیماری ایدز (HIV)  جشن گرفتند. در این جشن که با حضور ۴۰ نفر از غنچه‌های هلال احمر و کودکان بیمار و همراه خانواده‌هایشان در مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری برگزار شد، غنچه‌ها با همخوانی و سرود و نمایش روز خاطره انگیزی را برای دوستان بیمار خود رقم زدند.  همچنین غنچه‌های هلال احمر با لبخند‌های خود و برگزاری مراسم دعا و نیایش برای سلامتی همه کودکان بیمار شادی و امید را به آن‌ها هدیه دادند.

در جشن بادبادک‌ها آرزوهایی کودکانه به پرواز در آمدند

جشن بادبادک‌ها برنامه دیگری بود که به مناسبت روز جهانی کودک در مراکز پیش دبستانی قم با حضور غنچه‌های هلال احمر برگزار شد.  غنچه‌های هلال احمر با تهیه بادبادک‌های رنگی، به استقبال شاد‌ترین لحظه‌های دوران کودکی رفتند.  در این آیین کودکان شرکت کننده شاد و خندان با دویدن شان به همراه بادبادک‌های خود در فضای بوستان‌های شهر دقایق شادمانه و صمیمی به پارک‌های شهر قم بخشیدند.  غنچه‌های هلال شرکت کننده در این جشن آرزوهای کوچک و بزرگ خود را به ریسمان بادبادک‌ها بستند و رویا‌هایشان را در آسمان آبی به پرواز درآوردند.

 برگزاری مسابقه نقاشی «لبخند‌های رنگی»

از برنامه های دیگری که در این هفته برگزار شد، برنامه لبخندهای رنگی بود. هفته کودک زمان مناسبی برای به تصویر کشیدن باورهای بشردوستانهٔ کودکان است، به همین منظور غنچه‌های هلال احمر قم در حمایت از «ایلان» کودک غرق شده سوری دست به قلم شدند تا با شرکت در مسابقه نقاشی «لبخند‌های رنگی» در دفاع از حق امنیت و زندگی شاد کودکان سراسر دنیا و محکومیت جنایات ضد بشری و کودک کشی، تخیلات خود را بر روی کاغذهایی سپید به تصویر بکشند.

گزارش: صبیه خلج

  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی