مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی

بیش از یک دهه است که جوانان جمعیت هلال احمر در رثای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش به یاد رشادت های جوان رشید کربلا حضرت علی اکبر(ع) در قالب هیات های عزاداری جوانان حضرت علی اکبر(ع) در سراسر ایران همراه با دیگر اقشار مردم عزادار، سوگواری می کنند. گزارشی از حال و هوای این روزهای جوانان استان قم و حضور پرشور آنان در هیات حضرت علی اکبر این استان را در ذیل می خوانید:

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جوانان هلال احمر؛ رنگ و بوی ماه محرم که در حال و هوای پاییزی شهر می پیچد آرام آرام شهر با نصب نوشته های عاشورایی و پرچم‌های سیاه به استقبال ماتم می رود و کم کم رنگ سیاه در کوی و برزن بر تن مردم می نشیند تا جایی که در روز اول ماه محرم همه یک پارچه سیاه پوش می شوند و روایتی از جنس عشق دوباره جان می گیرد؛ روز عاشورا و صحرای کربلا… فوجی از فرشتگان در اوج به نظاره نشسته اند… غروب این انتظار غریب، فریاد شجاعت و ایثاری به بلندای تاریخ یک هزار و چهارصد ساله است.

جوان رشید کاروان بنی هاشم حضرت علی اکبر(ع) با سرسپردگی عاشقانه در رکاب مولا و مقتدای خویش حضرت حسین ابن علی(ع) در بادیه ی عطش، گام برمی دارد تا از جام طهور و گوارای شهادت، به دست جدش سیراب شود و هستی و جانش را بر کف گرفته و ابراهیم وار در آتش نمرودیان  قربانی  راه حق می کند.

عمود بلند خیمه اش را از کارزار حماسه و خون کربلا برمی چیند تا در اَعلای علیین جنت، عروج جاودانه اش رشک بنی آدمیان شود و امروز، رمز ماندگاری اش را جوانانی فریاد می زنند که زیر عَلَم غیرت و شجاعت او افتخار دارند هر سال هشتم محرم به حرمت خون پاکِ شبیه ترین بنی هاشم به رسول اکرم (ص) در خُلق و منطق، هیئت را به پادارند به نام حضرت علی اکبر(ع) …هیئتی که به گفته ی دکتر محمد گل‌فشان مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم، پیشینه ی آن به آغاز دهه هشتاد بر می‌گردد.

وی در توضیح نحوه‌ی تشکیل این هیئت حسینی توسط جوانان هلال احمر اظهار کرد: جرقه اول تاسیس هیئت حضرت علی اکبر(ع) به صورت طرح پیشنهادی توسط یکی از اعضای جوان جمعیت هلال احمر استان قم زده شد و با توجه به اهمیت حضور جوانان در فضاهای پرشور معنوی، پس از پیگیری های لازم سال ۸۱ این هیئت در قم به نام حضرت علی اکبر(ع) تاسیس و ثبت شد و خوشبختانه هم اکنون در سراسر کشور این هیئت با برنامه‌های سوگواری و عزاداری و دعوت از سخنرانان و مداحان سرشناس و با حضور پر شور اعضای هلال احمر در ماه محرم برگزار می شود.

 

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم معرفت افزایی نسبت به وقایع عاشورا، تبیین نقش اهل‌بیت(ع) و آگاهی از تأثیر فرهنگ و مذهب بر جوانان را عامل پیشبرد اهداف عالیه و ارزش‌های انسانی بر شمرد و بیان کرد: از محورهای اصلی تشکیل هیئت حضرت علی اکبر(ع) آگاهی بخشی معارف دینی به آحاد جامعه به ویژه نسل جوان است و در این راستا با برگزاری نشست‌های معنوی و علمی – معرفتی با محوریت تکریم ارزش‌های انسانی از دیدگاه امام حسین(ع) و برنامه های مشابه می توانیم هیئت را پر شور همراهی کنیم.

وی با بیان اینکه در آغاز کار هیئت حضرت علی اکبر(ع) تعداد محدودی از اعضای جوان حضور داشتند ابراز کرد: گذر زمان و شور و شوق وصف ناشدنی جوانان و علاقمندی آنها به برگزاری مراسم تکریم اهلبیت(ع) سبب شد تا در سال‌های بعد محبین بیشتری در حوزه جوانان و جمعیت هلال احمر استان و حتی افرادی خارج از مجموعه هلال احمر به جمع جوان هیئت بپیوندند و از سال ۸۳ تا کنون نیز پس از برگزاری مراسم عزاداری ویژه خواهران و حرکت دسته عزاداری برادران به سمت حرم حضرت معصومه(س) در روز هشتم محرم، عزاداران حسینی مهمان خوان گسترده کرامت این خاندان هستند و غذای نذری که بیش از یک دهه است بانی خیری دارد به همت اعضای جوان طبخ شده و به تبرک بین مهمانان توزیع می شود.

 جوانان هلال احمر خادمان افتخاری هیئت حضرت علی اکبر(ع)

محمد مصباحی معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم با اشاره به اینکه هیئت جوانان حضرت علی اکبر(ع) پس از ۱۴ سال فعالیت مستمر در طول سال و ایام و مناسبت‌های مذهبی در جمعیت هلال احمر استان قم دارای برنامه ای مشخص و مدون می‌باشد ابراز می کند: تلاش ما در حوزه جوانان اجرای برنامه های فرهنگی و معنوی ماهانه به صورت مجزا برای کانون ها، از جمله قرائت زیارت عاشورا و تشکیل حلقه های فرهنگی و مذهبی در مناسبت های مختلف است و در همین راستا با دعوت از سخنرانان مجرب و آشنا به مسائل جوانان ضمن طرح مباحث معنوی و امدادی مرتبط با اهداف هلال احمر، اعضای جوان را از نظر روحی آماده مقابله با بحران ها و حوادث احتمالی جامعه می کنیم.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم در ادامه با تشریح برنامه ها هیئت حضرت علی اکبر(ع) قم در روز هشتم محرم ۹۴ گفت: در صبح این روز پس از مراسم عزاداری و زیارت عاشورا، دسته ی عزادار برادران با هماهنگی فرمانداری و نیروی انتظامی از جمعیت هلال احمر این استان به سمت حرم مطهر حرکت و پس از عرض تسلیت به ساحت مقدس کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س) به مرکز امور جوانان باز می‌گردد.
وی خاطر نشان کرد: امسال نیز همچون سنوات گذشته خواهران و اعضای کانون‌های غنچه های هلال احمر با حضور در نمازخانه مرکز امور جوانان قم پس از مراسم ختم قرآن و قرائت زیارت عاشورا و حضور در مراسم عزاداری و سخنرانی یکی از اساتید حوزه، نماز را به جماعت اقامه می کنند.

 

محمد مصباحی با بیان اینکه هیئت حضرت علی اکبر(ع) در بین جوانان هلال احمر از جایگاه ویژه ای برخوردار است افزود: اعضای قدیمی کانون هایی که به هر دلیل از مجموعه جدا شده اند هر ساله با علاقه، خود را به مراسم اصلی روز هشتم می رسانند تا در کنار دوستان خود به عزاداری برای سرور و سالار شهیدان بپردازند، لازم به ذکر است تمام هماهنگی امور هیئت از قبیل؛ سیاه‌پوش کردن مرکز جوانان و دعوت از مداح و تهیه تجهیزات مورد نیاز و پذیرایی را اعضای جوان به صورت خودجوش به عهده دارند.

 

کربلا جلوگاه ایثار و امداد

وحید ناصری منش از اعضای فعال کانون جوانان قم مهم ترین جلوه بشر دوستی در واقعه ی کربلا را ایثار و فداکاری امام حسین(ع) و فدا کردن عزیزترین های خود برای زنده نگهداشتن کرامت انسانها و پایداری اسلام حقیقی می داند.
ناصری منش که چهار سال است خود را خدمتگزار هیئت حضرت علی اکبر(ع) جوانان هلال احمر می‌داند اظهار کرد: زیباترین جلوه ی انسان دوستی را می توان در رشادت و ایثار حضرت ابوالفضل(ع) علمدار کربلا دید، آن حضرت بارها برای رفع عطش کودکان کاروان به قلب لشکر دشمن می زند و بدون اینکه قطره ای از آب بنوشد آب را برای کودکان تشنه مهیا می کند.
وی با بیان اینکه هیچ چیزی زیباتر از فداکاری های حضرت زینب(س) در دفاع از کودکان یتیم نیست، ابراز کرد: این بانوی بزرگ اسلام به عنوان بزرگترین امدادگر صحنه عاشورا علاوه بر اینکه بارها مجروحان را مورد امداد قرار دادند نقش کلیدی در ثبات خیمه ها و آرام کردن کودکان و روحیه دادن به اصحاب و مدیریت اسراء ایفا کردند.

عضو کانون جوانان جمعیت هلال احمر استان قم که در حال نصب پرچم و سیاه پوش کردن وسیله ی حمل ابزار صوتی دسته عزاداری هیئت بود دلیل حضور مستمر خود در این مراسم را توفیق الهی و شور و شعور حسینی و خدمت خالصانه عنوان کرده و گفت: این هیئت در دل خانواده بزرگ هلال احمر با هدف تکریم برترین الگوهای انسانیت تشکیل شده و افتخار بزرگی است که می توانم حامل اولین پرچم دسته عزاداری در پیشانی هیئت حضرت علی اکبر(ع) جوانان باشم.

بیرق کرامت بشری بر فراز دستان جوانان هیئت

یاسر نظری که از سال  ٨٧ به صورت مستمر در مراسم هیئت حضرت علی اکبر(ع) استان قم حضور دارد با بیان اینکه در واقعه کربلا نمونه های بسیاری از نقض بشردوستی دشمنان، مانند بستن آب بر روی اهل بیت (ع) و به شهادت رساندن کودکی شیرخواره و ضرب و شتم و اسارت بازماندگان بی دفاع و به آتش کشیدن و غارت خیمه ها دیده می شود، اظهار کرد: در مقابل این جنایات، امام حسین (ع) و یارانش در نهایت آزادگی و جوانمردی الگویی ماندگار انسان دوستی و حفظ کرامت انسانی را رقم زدند.
وی که هیئت حضرت علی اکبر(ع) را محلی برای آگاهی روزافزون جوانان هلال احمر در مورد حقیقت واقعه کربلا می داند، ابراز کرد: ما به دعوت خودشان اینجا جمع می شویم و با این کار ضمن برپایی مراسم عزاداری شعور این شور خود افزایش داده و تلاش می کنیم به همه دنیا بفهمانیم هنوز هم جوانانی هستند که بیرق بلند کرامت بشری را با تاسی از جوانان بنی هاشم برافراشته نگه میدارند.
وی حضرت علی اکبر(ع) را بهترین الگوی اخلاق نیکو و صفات حسنه برای تمام جوانان می داند و اضافه می کند: تاثیر عملی حضور جوانان در این هیئت می تواند در احترام به والدین و انجام فرایض عبادی، مخصوصا نماز اول وقت ظهور و بروز پیدا کند.

هیئت حضرت علی اکبر (ع) پایگاهی برای همه

سعید علمدار از مربیان امداد و دبیر سابق کانون جوانان هلال احمر قم با بیان اینکه از ابتدای تأسیس هیئت حضرت علی اکبر(ع) در برپایی مراسم عزاداری حضور داشته است گفت: حضرت امام حسین(ع) به خاطر نجات بشریت از جهالت و گمراهی از تمام دارایی و حتی جان شریف شان می گذرد تا امر به معروف و نهی از پلیدی و زشتی محقق شود و این مهمترین جلوه تبلور بشردوستی یک انسان آزاده است.
وی با اشاره به اینکه مراسم و دسته های عزاداری به طور معمول مختص به محل زندگی افراد در شهرهاست، ادامه داد: از آنجا که هلال احمر یک جمعیت داوطلب محور با اهداف انسانی است جوانان پرشور و با اخلاص از سراسر شهر، برای عرض ارادت در هیئت حضرت علی اکبر(ع) حاضر می‌شوند و این وجه تمایز و مردمی بودن هیئت می تواند عاملی اثرگذار در ترویج فرهنگ کرامت انسانی باشد و به جرات می توان گفت، حق طلبی، رشادت، شجاعت، غیرت و اطاعت از ولی و رادمردی جوانان هیئتی، برگرفته از سیره اهلبیت(ع) است.

آزاده زیستی و جوانمردی شهدای کربلا، برجسته ترین جلوه ی بشردوستی

محبوبه رجایی پور که بیش از سه سال در برنامه های هیئت حضرت علی اکبر(ع) در ایام مختلف حاضر است با اشاره به اهمیت حضور دختران جوان در مراسم های آیینی و مذهبی اظهار کرد: پایبندی به اصول اخلاقی و تکریم انسان، بشردوستی واقعی است و آزاده زیستن و روحیه جوانمردی شهدای کربلا از برجسته ترین جلوه های بشردوستی در واقعه ی عظیم عاشوراست.
عضو قدیمی شورای کانون جوانان هلال احمر قم، مسئولیت پذیری، امدادگری، مدیریت بحران و ترویج و انتقال فرهنگ عاشورایی را از مهمترین ویژگی های حضرت زینب(س) در حادثه عاشورا عنوان کرده و گفت: یکی از راه‌هایی که باعث معرفت و شناخت شخصیت معصومین می شود نشستن پای منبر بزرگان در هیئت است، و وقتی یک جوان امدادگر با کسب آگاهی به مقام شناخت برسد، از شخصیت بزرگی همچون حضرت زینب(س) درس صبر و استقامت و خدمت به دیگران می گیرد و تحت تاثیر الگوی خود تلاش می کند با افزایش سجایای اخلاقی هر چه بیشتر شبیه آن بانوی بزرگ شود.

افزایش معرفت حسینی، راه عملی ابراز ارادت به اهل بیت (س) است

علی توکلی و فاطمه سادات زهرایی زوج جوانی که هر دو از اعضای خانواده هلال احمر قم و نزدیک به یک دهه است که افتخار خدمتگزاری در هیات حضرت علی اکبر(ع) را دارند سوژه بعدی گفتگوی ما هستند.

توکلی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که فرموده‌اند همانا از شهادت حسین(ع) حرارتی در دلهای مومنین است که هرگز به سردی نمی گراید، گفت: همین حدیث کافی است تا بدانیم چرا جوانان عاشق و پر از شور و شعور حسینی ضمن اقتدا به یاران عاشورایی امام حسین(ع) و با الگو گیری از اهل بیت(ع) در شناخت حق و باطل و حفظ کرامت حقیقی انسان ثابت قدم هستند.

 

وی با اشاره به اینکه افتخار دارد در هیئت به همراه دوستان هلال احمری‌اش خادم ترویج اخلاق و سنت علوی باشد تصریح کرد: جوانان با حضور در هیئت های مذهبی با زندگی جوانانی همچون حضرت علی اکبر(ع) از زبان عالمان دینی آشنا شده و بی شک حضور در هیئت در دراز مدت سبب شناخت و تاثیرپذیری از این الگوهای بی بدلیل خواهد شد.
دبیر سابق کانون جوانان دلیل حضور مستمر در برنامه های هیئت حضرت علی اکبر(ع) را علاقه و ارادت قلبی به آن حضرت دانست و اضافه کرد: اعضای جوان هلال احمر سعی دارند با تقلید از خلق و عمل آن حضرت به ارائه خدمات بشردوستانه و داوطلبانه پرداخته و ضمن پیروی از فرامین دین مبین اسلام دوران جوانی خود را به بهترین شکل سپری کنند.

 

زهرایی در تکمیل صحبت های همسرش با اشاره به ارادت ویژه خود به اهلبیت(ع) و بخصوص جد بزرگوارش امام حسین(ع)، خدمت به عزاداران حسینی را کاری دوست داشتنی و حس آن را غیر قابل توصیف می داند و اظهار کرد: حضرت زینب(س) بهترین الگوی بانوان و به عنوان آئینه تمام نمای صبر و شُکر در زندگی است و درسی که حضور این بانو در روز عاشورا و بعد از واقعه به همه ما می دهد این است که در مصائب و سختی ها چون کوهی استوار باید مقاوم بود تا رسالتی را که بر عهده گرفته ایم، با شایستگی به سرانجام برسانیم.

 

فاطمه سادات حضور دختران جوان را در فعالیت های اجتماعی و خدمت به مردم را یکی از برکات ویژه زندگی این قشر از جامعه دانسته و ابراز کرد: حضور دختران هلال احمری در هیئت مذهبی حضرت علی اکبر(ع) با حجاب و پوشش اسلامی می‌تواند نشان دهنده ارادت عملی دختران جوان به امدادگر کربلا حضرت زینب(س) باشد.
در ادامه ی گفتگو، علی توکلی که نقش پر رنگی در تهیه و طبخ غذای نذری هیئت حضرت علی اکبر(ع) دارد یکی از دلایل اشتیاق خود و جمعی از دوستانش را برای حضور در هیئت، خدمت به عزاداران حسینی عنوان کرد و گفت: پیش از غروب روز هفتم محرم تعدادی از جوانان داوطلب در آشپزخانه هیئت مستقر شده و به همراه گروه آشپزی متشکل از برادران عضو هلال احمر که هر کس وظیفه خاصی به عهده دارد به تهیه ملزومات و طبخ غذا مشغولیم، و این کار تا اذان صبح ادامه دارد و از اوایل صبح تا قبل از ظهر نیز اعضای گروه دوم مشغول بسته بندی غذای نذری میشوند تا پس از برگزاری مراسم عزاداری نذری و برکت سفره حضرت بین عزاداران حسینی توزیع شود.

و امروز چگونه “هل من ناصر” امام عشق بی پاسخ است؟

وقتی آمیزه ای از شور و شعور هرسال با حضور نسل های نو در هیئت های مذهبی که روشنگرانه حقیقت پیروزی خون بر شمشیر را در گوش تاریخ زمزمه ای جاودانه می کنند و با بانگی رسا در دالان تاریک کج فهمی جاهلیت مدرن فریاد می زنند و از هیئت جوانان امروز تا لبیک جوانان عاشورایی هزار و چهارصد سال پیش راهی نیست. که هر روز، تاریخ از عاشورا می گذرد و در جغرافیای کربلا حکایت این همه عاشقی فنا ناپذیر است.

و شاید بخاطر همین جوهره ی وجودی کتاب بلند عاشوراست که، پیر و مراد عشق حضرت امام خمینی(ره) فرمود: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.

گزارش: صبیه خلج

  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی