مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی

گزارشی از اجرای طرح های انسان دوستانه اعضای کانون های هلال احمر قم در ماه مبارک رمضان

نسیم ماه خدا که می وزد گویی مقلب القلوب، نجوای بهاری دوباره را بر دلهای مهربان مومنان نازل می کند و دریچه های رحمت بی کرانش را از هر سو به روی انسان ها می گشاید. وقتی در این ماه، چشم های پر از اندوه انسان های کم برخوردار سرزمین ما، به دست هایی دوخته می شود که، پیام آوران سفره ی آسمانی مهربانی خداوند هستند. رمضان هم، جلوگاه بی نظیر تجلی نگاه پر مهر خدا می شود و عطر بهشت با خدمت هایی از جنس انسانیت، نعمت های خداوند را تکمیل می کند.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان قم؛ همزمان با ماه پر خیر و برکت رمضان، به ابتکار معاونت امور جوانان و با مشارکت اعضای کانون های هلال احمر در استان قم طرح های متنوعی با اهداف بشردوستانه همچون تکریم نیازمندان، ایتام و سالمندان و همچنین تسکین آلام بیماران اجرا شد.

بر اساس این گزارش، در ماه رمضان، بار دیگر همت دستان پر مهر جوانان هلال احمری؛ به تکریم، یاری رسانی و شادی آفرینی و زدودن آلام انسان ها گشوده شد و نوع دوستی اعضای کانون های هلال احمر قم، در قالب اجرای طرح های ابتکاری و بشردوستانه، مرهمی شد بر دلهای پر درد انسان هایی که خداوند پس از خلق آنها، به خویش آفرین گفت.

دلهای بزرگ غنچه های هلال احمر، مجری طرح “کریمان کوچک”

جرقه اولیه طرح “کریمان کوچک” در نخستین هم اندیشی مسولین کانون ها با هدف اجرای طرح های بشردوستانه در ماه رمضان زده شد، در این طرح که با تاسی از سیره مولای مقتقیان حضرت علی (ع) برای تکریم و شاد کردن دل کودکان کم برخوردار و ایتام و به همت اعضای کانون غنچه های هلال احمر مهد کودک رویا اجرا شد، اعضای کوچک هلال احمر، با اهدا اسباب بازی و شیر و کیک به یاری کودکان بی بضاعت و حاشیه نشین شهر رفتند.

در یکی از روزهای گرم ماه رمضان و به همراه جمعی از اعضای کوچک هلال احمر، از جاده اصلی منتهی به حلب آباد عبور می کنیم و در پیچ فرعی خاکی روستا، وارد محدوده محل زندگی حاشیه نشین ها با ساختمان هایی از جنس چوب و حلبی و … می شویم، هنوز گرد و غبار حرکت چرخ ها در جاده ی سنگلاخی فرو ننشسته که کودکان زیادی دور خودروها تجمع کردند.

به سمت غنچه های هلال می روم تا در کنار آنها بیشتر با بچه های این منطقه انس بگیرم، به سرعت و با کمک مدیر مهد و یکی از اعضای کانون جوانان حلقه ی دوستی برای بازی کودکانه ایجاد می شود و کودکان شادمانه دست در دست هم می چرخند و بلند بلند شعر می خوانند و تو در این بین چشم های معصومی را می بینی که بر چهرهایی آفتاب سوخته می درخشند.

اندکی آن سوتر، دخترک گوشه چادر بلندش را به دندان گرفته و برادر خردسالش را کشان کشان به سمت دایره بزرگی که حالا آهسته تر در حال چرخش است می آورد، و در میان گرد و غبار حاصل از ردپای بازی کودکانه، از زیر تیغ آفتاب سوزان تیرماه کویر قم، خود را به سایه ی حضور سایر کودکان می رساند، تا در حلقه ی مهربانی بازی آنها جایی برای خود باز کند.

پس از مدتی بازی تمام می شود، اما گویی کودکان چشم به راهند… و این بار غنچه ها دور خودرو مدیر مهدشان جمع می شوند و یک به یک با دستانی پر از عروسک و اسباب بازی های رنگی به جمع همسالان کم برخودار خود باز می گردند، تا شاید اولین دقایق شیرین مهرورزی با همنوعان را تجربه کنند.

دخترک با موهایی بلند و چهره ای آرام کمی دورتر از جمع بچه ها ایستاده است، آرامش چهره معصومش نظرم را جلب می کند، مسیر نگاهش را به دستان بخشنده غنچه ها دوخته، اما بر خلاف سایر کودکان، بی حرکت منتظر است تا نوبت دریافت هدیه اش فرا برسد، غباری که بر گیسوان خرمایی اش نشسته، از زیبایی موهایش نمی کاهد…

عروسک ها دست به دست می شود و مریم  عروسک شیری رنگ با موهایی حنایی را به او هدیه می کند. چشمان سیاهش می درخشد و دوان داون خود را به دیوار آجری که از ساعتی پیش مادرش با نوزادی در آغوش بر آن تکیه کرده می رساند تا خوشحالی اش را با آنها تقسیم کند…

نیکوکاری در صدر عبادات روزه داران
منصوره شکری مربی مهد کودک تحت پوشش هلال احمر که در اجرای طرح “کریمان کوچک” خود و غنچه های مهدش مشارکت فعالی داشتند اظهار کرد: ماه مبارک رمضان ماه نیکوکاری عام است و تکریم و تلاش برای شاد کردن انسانها به خصوص کودکان و سالمندان، عیادت از بیماران بخش هایی از خدمات اجتماعی هستند که روزه داران باید بر اساس توانایی خود به آنها اهتمام ویژه ای داشته باشند و کارهای خیر را به عنوان یک عبادت مهم بدانند.

وی با اشاره به اینکه رمضان، بهار فقیران و مستمندان است و ما وظیفه داریم در بهسازی این بهار برای نیازمندان بکوشیم افزود: یکی از ثمره های روزه داری، برانگیختن حس همدردی با مستمندان و هم نوعان تهی دست است و با توجه به اینکه مهد کودک ما در منطقه ای محروم واقع شده است، طوری برنامه ریزی کرده ایم که گاهی اوقات بتوانیم با نگاه به اوضاع مالی و موقعیت منطقه غنچه های هلال را برای آموختن و کمک به همسالان خود که از نظر مادی وضعیت مطلوبی ندارند ببریم.

شکری با بیان اینکه تجربه مشارکت در این فعالیت ها بشردوستانه از نظر روحی در اعضای کانون غنچه ها بسیار مفید و موثر است تصریح کرد: با اجرای طرح های خیرخواهانه علاوه بر اینکه کودکان مهد شرایط سخت زندگی دوستان خود را درک می کنند، به نوعی با اهمیت کمک به سایر انسان ها از دوران کودکی آشنا می شوند.

مدیر مهد کودک رویا با اشاره به وضعیت نامطلوب شرایط زندگی در مناطق محروم حاشیه های شهر و روستا بیان کرد: زندگی در این مناطق با هزار مشکل ناگفته روبرو است و تمام تلاش ما در این سالهایی که با این حاشیه نشین های مجاوریم این بوده است که در ایام مختلف سال همچون ماه رمضان و به هر بهانه، واسطه ای باشیم برای شاد کردن دل کودکان و خانواده های کم برخوردار، و در این مسیر، کمک های هلال احمر و اجرای طرح های جهادی و ابتکاری همچون کریمان کوچک مرهمی هرچند گذرا بر دردهای مردمان این مناطق است.

جوانان هلال احمر مروج آموزش عملی ایثار و بخشش از کودکی تا جوانی
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر قم با اشاره به اجرای برنامه های متنوع ابتکاری در ایام ماه مبارک رمضان در تمام کانون ها اظهار کرد: پیامبر مهربانی ها می فرمایند: “نسیم هایی در زندگی انسان می وزد و همه باید خود را در معرض این نسیم ها قرار دهند تا از برکات آن بهره مند گردند.”  اگر از این دریچه به ماه مبارک رمضان بنگریم، این ماه همچون نسیم رحمتی برای همه ما است که هر سال می وزد و به سرعت از دست می رود و آنچه در این ماه باقی خواهد ماند، برکاتی است که باید به شکرانه توانایی مالی و صحت و سلامت، دستان ناتوانی را به یاری بگیریم.

محمد مصباحی می افزاید: در ماه مبارک رمضان با اجرای طرح های ابتکاری اعضای کانون ها با هدف احیای امور نیک  به مصداق پیشی گرفتن در خوبی و کمک به همنوعان بخصوص، تکریم و دلجویی از سالمندان، تسکین آلام بیماران، تقسیم مهربانی با کودکان بی بضاعت و برآوردن نیاز و آرزوهای ایتام، فرصت بزرگی برای همه جوانان هلال احمر قم مهیا شد تا ضمن تمرین مهروزی، آموزه های انسان دوستانه ی اهل بیت (س) را جامعه عمل بپوشانند.

وی با اشاره به اجرای طرح “کریمان کوچک” تصریح کرد: در این طرح با یاری خداوند و مشارکت اعضا، غنچه های هلال احمر قم به همدلی با کودکان بی بضاعت و کم برخودار حاشیه شهر رفتند و ضمن اهدای هدایایی کودکانه با تاسی از مولای متقیان امام علی علیه السلام بسته غذایی شیر و کیک را با دستان مهربان خود به کودکان هدیه کردند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر قم  با بیان اینکه در ماه رمضان اعضای کانون های جوانان و دانشجویی در قالب طرح های بشردوستانه با ارائه ایده های خیرخواهانه به یاری سالمندان و بیماران دردمند رفتند افزود: اجرای طرح ” گلریزان” و حرکت خودجوش جوانان در جمع آوری هدایای نقدی اعضا و خانواده های آنها، برای اجرای طرح “همسفره با پدران و مادران فراموش شده” یکی دیگر از ابتکارات جوانان در ماه مبارک رمضان بود.

مصباحی با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته با آسایشگاه فاطمیه به عنوان محل نگهداری از سالمندان استان بیان کرد: در این طرح جوانان با گشودن سفره افطاری برای جمعی از سالمندان روزه دار این مرکز، در کنار آنها شبی به یاد ماندنی را تجربه کردند.

وی تصریح کرد: در طرح “مرهم دل” نیز اعضای کانون جوانان خواهران با حضور در بیمارستان کامکار قم ضمن عیادت از بیمارانی که ملاقات کننده نداشتند به دلجویی و تسکین آلام آنها پرداختند.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر قم از ایده اعضای کانون دانشجویی در برآورده کردن آرزوهای  کودکان یتیم در قالب طرح “فرشتگان مهر” خبر داد و افزود: در این طرح پیشنهادی که به همت اعضای کانون های دانشجویی از اواسط  ماه مبارک رمضان آغاز شده است، اعضای ضمن همدلی و همیاری برای خوشحالی کودکان بی بضاعت، با مشارکتی خودجوش در جهت تامین آروزهای ایتام قدم های خیر برمی دارند.

جوانان هلال احمر “همسفره با پدران و مادران فراموش شده” در ماه خوب خدا
در ساعات پایانی روزه داری یک روز تعطیل به همراه جمعی از جوانان و پرسنل و معاون امور جوانان هلال احمر قم، وارد آسایشگاه نگهداری سالمندان فاطمیه قم می شویم، دیدن پدران و مادران تنهایی که گرد پیری سالهاست بر چهره خسته و رنجور آنها نشسته است و تجسم آینده ای چنین برای هر انسانی، ناخودآگاه ذهن را آزار می دهد، برای تکریم و دلجویی از این سالخوردگان مهربان و کاستن از آلام و رنجشان با آنها بر سر سفره ضیافت افطاری ماه خوب خدا همسفره می شویم تا شاید برای ساعاتی تلخی تنهایی را به فراموشی بسپارند.

فاطمه شریفی یکی از اعضای کانون دانشجویی که از حضور در اجرای این طرح بسیار خرسند است، گفت: در رفت و آمدها و مشغله هایی که در زندگی همه ما وجود دارد گاهی اوقات آدم ها و مکان هایی هستند که می توانند ضمن ایجاد آرامش، احساس خوبی را به انسان منتقل نمایند و سرای سالمندان و دیدار با پدران و مادران فراموش شده یکی از همین مکان های خوبی است که در آدم را به لطف و مهر خدا نزدیکتر می کند.

وی با اشاره به فضای خاص حاکم بر آسایشگاه سالمندان بیان کرد: حضور در این فضا و هم کلام شدن با آدم هایی که عمری برای خود کسی بوده اند و روزگار جوانی را سپری کرده اند و امروز تمام زندگی آنها در یک تخت کوچک و کمدی برای جمع و جور کردن وسایل و یادگاری های دوران جوانیشان خلاصه شده است، می تواند حرفای زیادی برای نسل جوان امروز داشته باشد.

شریفی با اشاره به خاطره ای از اجرای طرح “همسفره با پدران و مادران فراموش شده” افزود: وقتی از سفره ی افطاری که با همکاری اعضای هلال احمر چیده بودیم، عکسی به یادگار می گرفتم یکی از سالمندان با لبخند گفت: “عکس ها رو یادگاری نگه دار برای روزی که خودت هم پیر میشوی و به یاد داشته باش روزی کنار چند سالمند روه ات را افطار کردی”.

عضو شورای اجرایی کانون دانشجویی قم با بیان اینکه تجربه حضور در این آسایشگاه به من ثابت کرد که باید قدر تمام لحظه های ناب جوانی را بدانم و از عمرم به بهترین نحو برای کمک به دیگران استفاده کنم، تصریح کرد: دیدن نقاشی های مرد سالمندی که در دوران جوانی اش استاد نقشه کشی فرش بوده و حالا در گوشه ای از این آسایشگاه، از تمام آن ذوق و هنری که داشته است، تنها دفتر و قلم هایی مانده، که با آن لحظات تلخ تنهایی را ثبت و ترسیم می کند، همان قدر که برای ما درد آور است، عبرت آموز هم هست.

وی با اشاره به اینکه ما جوانان نباید در اجرای این نوع طرح ها، تلنگرهایی که ایجاد می شود را به فراموشی بسپاریم، اضافه کرد: گاهی دیدن نقاشی های زیبای یک سالمند و سر زدن به آنها همان قدر که باعث شادی و دلجویی این انسان های رنجور و دردمند می شود، حال ما را نیز به اندازه حضور در یک گالری پر از تصاویر هنری، یک هنرمند حرفه ای، خوب می کند.

فاطمه با اشاره به تاثیر گذاری این نوع طرح های و افزایش معنویت فکری جوانان در ایام ماه مبارک رمضان بیان کرد: این مشارکت و دور هم بودن و همدلی جوانان هلال احمری برای تکریم سالمندان تنها و اهمیت به تسکین آلام هم نوعان بسیار ارزشمند است.

و اینک که در آستانه ی خداحافظی با ماه خوب خدا قرار گرفته ایم، ماهی که در آن برکات الهی جاری بود و به واسطه رحمت وسیع پروردگار، دلها به نیکی کردن، خوب بودن و مهربانی، بیش از همیشه متمایل بود.  ماه خوب خدا آهسته آهسته می رود، اما در این میان جوانان انسان دوست هلال احمر، با کوله باری از تلاش صادقانه در ارائه خدمات عام المنفعه، در میان سایر جوانان چون ماهی نو می درخشند و چه خوش روزی هستند انسان هایی که در این ماهِ رقم خوردن تقدیرها، ره توشه ای ماندگار را برای خود به یادگار ذخیره کرده اند.

تهیه و تنظیم: صبیه خلج رابط خبری جمعیت هلال احمر استان قـم

  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی