مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی

   
این امری طبیعی است که با آمدن تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، فعالیت دانش‌آموزان و دانشجویان کاهش پیدا کند، چراکه کانون‌هایی که در این محل‌ها برای آنها در نظر گرفته شده بود، تعطیل شده‌اند.

با این وجود، دسترسی به کانون‌های آزاد جمعیت که در سطح شهر توزیع شده است، بیشتر می‌شود. در واقع نوجوانان و جوانان می‌توانند با قدرت بیشتری به فعالیت‌های خود در کانون بپردازند.

در استان قم و در بحث غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، حدود یک ماه پیش، آموزش رشته‌های گوناگونی را تدوین کردیم. از جمله این برنامه‌ها می‌توان به آموزش‌های علمی، هنری، فنی- هنری، علمی- فرهنگی، رایانه، علمی- تخصصی، ورزشی، زبان انگلیسی و… اشاره کرد که مجموعه آنها به ۳۲ رشته آموزشی می‌رسد.

لازم به ذکر است، نام‌نویسی و استفاده از این کلاس‌های آموزشی، برای عموم آزاد است که این خود می‌تواند جذب بیشتر نوجوانان و جوانان به جمعیت را به همراه داشته باشد و عده‌ای به عضویت جمعیت درآیند.

در کنار آموزش این رشته‌ها، یکسری کلاس‌های دو ساعته نیز تعبیه شده است که هدف آن، آشنایی نوجوانان و جوانان با فعالیت‌های سازمان صلیب‌سرخ و هلال‌احمر است. پیرو این موضوع، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر جلساتی با معاونت جوانان اداره کل ورزش جوانان، کانون مساجد و پایگاه‌های بسیج داشته است تا طی تعاملاتی که با هم دارند، جوانان با فعالیت‌های جمعیت آشنایی بیشتری پیدا کنند.

در این کلاس‌های آموزشی برای اعضای جمعیت هلال‌احمر ۲۰ درصد تخفیف ثبت‌نام در نظر گرفته و از طرف دیگر، برای این اعضا، برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای تحت عنوان «پاسخگویی به سوانح» نیز تدوین شده است. از جمله این کلاس‌ها می‌توان به مهارت‌های آموزشی و آشنایی با کمک‌های اولیه اشاره کرد.

البته اطلاع‌رسانی برای تشکیل چنین کلاس‌هایی، پیش از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها انجام می‌شود تا نوجوانان و جوانان از آنها اطلاع پیدا کنند و برای برنامه‌های تابستان خود، برنامه‌ریزی کنند.

ممکن است دانشجویی فرصت کافی برای گذراندن دوره کامل امداد و کمک‌های اولیه را نداشته باشد. به همین خاطر می‌تواند با شرکت در کلاس‌های پاسخگویی به سوانح که اغلب به‌صورت کارگاهی برگزار می‌شود، تا حدی با این مباحث آشنا شود.

در سال‌های گذشته، اردوهای یک روزه‌ای به مناطق ییلاقی قم برای اعضا در نظر گرفته شد که طی آن هر روز ۲۰ نفر از اعضا از صبح امروز تا صبح فردا در اردو بسر می‌بردند. این جریان تا یک هفته، هر روز ادامه می‌یافت. امسال قرار است اردوهای ۱۰ روزه تا دو هفته‌ای نیز برگزار شود که بیشتر مبلغ هزینه این اردوها توسط جمعیت و تنها مقدار کمی از آن نیز توسط اعضا پرداخت می‌شود.

پس از تعطیلی مدارس، کانون فرهنگی دادرس نیز به بازآموزی می‌پردازد که فعالیت‌های این بخش، هر پنجشنبه در خود کانون برگزار می‌شود.

۱۴ مرداد، اول ذی‌القعده مصادف است با روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که به مناسب همین روز، سازمان جوانان استان قم، طرح ملی خورشید کرامت را برنامه‌ریزی کرده است. طی این طرح، دو مسابقه در نظر گرفته شده است. یکی مسابقه کتابخوانی است که موضوع کتاب باید درباره حضرت معصومه سلام‌الله علیها باشد و دیگری عکاسی با موبایل است که موضوعات آن در سایت قم اطلاع‌رسانی شده است.

شرکت در این مسابقه نیز برای عموم آزاد است و نتایج آن در همایشی که در شب میلاد حضرت معصومه سلام‌الله علیها برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.

اگر سازمان جوانان هلال‌احمر بتواند بودجه‌های بیشتری را برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان در نظر بگیرد، قطعاً این کار در جذب و ماندگاری جوانان در جمعیت، تأثیر قابل‌توجهی خواهد داشت.

 

محمد مصباحی موحد، معاون امور جوانان جمعیت هلال‌احمر استان قم

منبع: نشریه پیام هلال

  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی