مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی


در حالی که عقربه های دماسنج در داغترین روزهای فصل گرم تابستان شهر قم، از دمای 40 درجه پایین نیامده، دانش آموزانی آماده در روزهای سخت، در فضایی پر هیجان و جذاب، ضمن مبارزه با گرمای طاقت فرسای بیش از 45 درجه روز مسابقه، وارد رقابت هایی شیرین، از نوع امدادی و بشردوستانه می شوند، تا با تکیه بر قدرت اراده و تلاش، هم بر گرمای شدید تابستان غلبه کرده و هم با اثبات آمادگی خود در سختی ها هدف اصلی المپیاد آماده را، که همانا تربیت دانش آموزان آماده در روزهای سخت است، تحقق ببخشند.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان قم؛ در ساعات نخست یکی از روزهای گرم تابستان، مراسم افتتاحیه چهارمین دوره المپیاد آماده استانی طرح دادرس استان قم، با حضور جمعی از مسولین آموزش و پروش و جمعیت هلال احمر و یکصد و ۱۲ دادرس پر انرژی در پایگاه امدادی ورزشی جمعیت هلال احمر کلید خورد.

از همان دقایق اولیه آغاز مراسم شور و نشاط در دانش آموزان موج میزد، و مشهود بود که، با انگیزه های فراوانی آمده اند تا با تکیه بر مهارت هایی که با تمرین و آموزش فراگرفته اند و در پرتو تلاشی مضاعف، گوی سبقت را با پیروزی در این رقابت ها از سایر دادرسان هم استانی روبوده و خود را برای رسیدن به مرحله کشوری آماده نمایند.

آموزش مستمر کلید مهارت افزایی دادرسان

کارشناس کانون دانش آموزی قم با اشاره به اینکه المپیاد آماده، یکی از برنامه‌های تعریف‌شده آموزشی و تربیتی است که با هدف رشد و شکوفایی استعدادهای علمی و امدادی دانش آموزان، در سازمان جوانان طراحی و اجرا می شود اظهار کرد: برگزاری المپیاد مهارت‌های امدادی دادرسان هلال احمر باعث افزایش روحیه کار جمعی و همچنین ارتقا سطح آگاهی دانش‌‌‌آموزان عضو سازمان می شود.

حسین افصحی تصریح کرد: چهارمین دوره مسابقات استانی المپیاد آماده با حضور مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم و مهمانانی از اداره کل آموزش و پرورش استان و ریس اداره پیش دبستانی و سرپرست اداره دانش آموزی به عنوان ناظر سازمان جوانان برگزار شد.

کارشناس کانون دانش آموزی قم افزود: در سال تحصیلی پیش ۱۱۷ مدرسه در سطح استان قم در مسابقات مرحله نخست شرکت کردند، که در نهایت ۸ تیم از مدارس دخترانه و پسرانه به مرحله استانی راه یافتند.

وی با اشاره به اینکه تیم ها از آمادگی نسبی در المپیاد آماده برخوردار بودند، گفت: با توجه به  تمرینات و آموزش های تیم های دادرس در طول سال تحصیلی و برگزاری مسابقات در مرحله های مدرسه ای و مرحله شهرستانی که در اردیبهشت ماه همزمان با هفته هلال احمر برگزار شد، ۸ تیم ۱۴ نفره راه یافته به مسابقات استانی که مجموعا ۱۱۲ دانش آموز در دو گروه دختران و پسران را تشکیل می داد، در این دروه از مسابقات المپیاد آماده، مورد سنجش توانمندی ها امدادی قرار گرفتند.

افصحی ضمن تقدیر از همکاری مسولان آموزش و پروش و مدارس استان در برگزاری چهارمین دوره از مسابقات المپیاد آماده بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و با هدف کسب آمادگی بیشتر دادرسان، دوره های آموزش، بازآموزی و تمرین ویژه ای برای تیم های راه یافته به مرحله استانی پیش از این مسابقات تدارک دیده شد که با حضور مربیان مجرب نکات مهم و تمرینی آیتم های هشت گانه مسابقات در این دوره به اجرا درآمد.

وی با اشاره به کیفیت سطح برگزاری مسابقات و رقابت نزدیک تیم های گفت: در این دوره از مسابقات، در بخش پسران تیم های دادرس دبیرستان حافظ، نمونه دولتی فاتحی و علامه امینی به ترتیب رتبه اول تا سوم  را کسب کرده و تیم دبیرستان ولی عصر(عج)بعنوان تیم اخلاق منتخب شد. و تیم های دبیرستان تیزهوشان اسحاق حسینی، شهید بیطرفان و دبیرستان باقریه در بخش خواهران موفق به کسب رتبه اول تا سوم شدند و تیم دبیرستان مهر ماندگار به عنوان تیم اخلاق مسابقات المپیاد آماده استانی شناخته شد.

دانش آموزان توانمند قم، دادرسان آماده و موفق در سطح ملی

عباس محمدزاده  که به عنوان ناظر سازمان جوانان هلال که در محل برگزاری رقابت ها حاضر بود، با اشاره به تجربه حضور در مسابقات المپیاد آماده سایر استان ها، اجرای با کیفیت و سطح بالای این دوره از رقابت ها را در قم مورد تقدیر قرار داده و اظهار کرد: حضور مسولان و مدیران در این مسابقات کاملا مشهود بود و سایت امدادی به عنوان محل اجرای مسابقات از نقاط  قوت مدیریت این دوره از مسابقات المپیاد آماده در استان قم به شمار می رفت.

سرپرست اداره دانش آموزی سازمان جوانان هلال احمر با اشاره به نکات مثبت فراون در اجرای المپیاد آماده در قم تصریح کرد: اتحاد و همدلی در سطح مدیریتی و همکاری معاونت های آموزش و امداد و نجات با حوزه جوانان در قم، و در اختیار قرار دادن سایت امدادی ویژه مسابقات از نقطه های روشن و مهمی بود که در ارزیابی مسابقات المپیاد این استان مورد تقدیر قرار گرفت.

محمدزاده با بیان اینکه میزان آمادگی و توانمندی دانش آموزان قمی همچون همیشه در این مسابقات کاملا مشهود بود، افزود: جوانان قم همواره درسطح کشور موفق ظاهر شده اند و در این رقابت ها هم با توجه به شدت گرما و دمای بالای هوا در قم، دادرسان توانایی های امدادی خود را به خوبی به نمایش گذاشتند و آنچه دیده شد رعایت استانداردهای مورد نظر سازمان، داوری عالی و همسان بودن آموزش های در بین دانش آموزان بود، و این مشارکت عالی، نشان از آمادگی بالای دانش آموزان این استان در روزهای سخت دارد.

رئیس اداره پیش دبستانی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه، دانش آموزانی که آموزش های امدادی را فرا می گیرند کمتر دچار آسیب شده و در زمان مواجه با خطرات می توانند به خود و خانواده ها کمک نمایند، اضافه کرد: در همین راستا بارها شاهد امدادرسانی و نجات جان مصدومین حوادث مختلف، توسط دادرسان در سطح کشور بودیم.

ناظر مسابقات چهارمین دوره المپیاد آماده در قم گفت: برای ایمنی بیشتر جامعه و مدارس ضمن صرف هزینه در زمینه آموزش، باید روی طرح دادرس و نهادینه کردن مهارت های امدادی و بشردوستانه در دانش آموزان سرمایه گذاری شود.

کسب تجربه و مهارت مهمتر از کسب رتبه

سمانه بیگ محمدی یکی از مربیان حاضر در چهارمین دوره مسابقات المپیاد آماده قم که با انرژی زیادی در حال تشویق دادرسان تیم مدرسه مهر ماندگار است، گفت: علاوه بر کلاس های آموزشی و تمرینات متنوع برگزاری دوره بازآموزی پیش از مرحله استانی، یکی از نقطه های روشن و مثبت المپیاد آماده بود که باعث شد دانش آموزان در روزهای پایانی آماده سازی و تمرینات از این دوره به خوبی بهره مند شوند.

وی که تیمش در این دوره از مسابقات تیم برتر اخلاق شد، با اشاره به اینکه در این رقابت ها کسب مهارت و تجربه از کسب رتبه اهمیت بیشتری دارد، افزود: از نظر من مهمتر از کسب رتبه و امتیاز در المپیاد آماده، کسب مهارت های امدادی در سطح عالی و میزان استفاده از دانش و بازدهی آموخته ها در کنار ممارست و تمرین تیمی است.

مربی با تجربه مدرسه مهر ماندگار که از سال ۸۳ با حوزه جوانان جمعیت هلال احمر قم همکاری خود را آغاز کرده و در ۴ دوره مسابقات المپیاد آماده حضور داشته است، بیان کرد: با توجه به علاقه، تمام دوره های مختلف آموزش های امداد را را سپری کرده ام و با عنایت به نیاز جامعه امروز به آموزه های امدادی و بشردوستانه، پیشنهاد می کنم این آموزش ها در مدارس و جلسات شورای انجمن و اولیا برای خانواده های دانش آموزان نیز برنامه ریزی شود.

بیگ محمدی با تاکید بر اهمیت افزایش توانایی جسمانی دانش آموزان آماده در روزهای سخت می افزاید: با توجه به اینکه یکی از اهداف جمعیت هلال احمر حمایت و از سلامت و زندگی انسان  ها است، توان افزایی و تربیت بدنی اعضا باید در اولویت برنامه ها قرار گرفته و تا بتوانید امدادگران ورزیده و با مهارتی را تربیت کنیم.

برای شرکت در مسابقات المپیاد آماده قید سفر را زدیم

به سمت دادرسان پرشوری می روم که در پوشش کاور دانش آموزی با هیجان و پر شور در حال تشویق هم تیمی های خود در رشته حمل مصدوم هستند. در فضای جذاب رقابت هایی داغ که با صدای فریاد شادی ها دخترانه در هم پیچیده گویی کسی گرمای بالای ۴۵ درجه آن هم در زیر تیغ آفتاب را حس نمی کند، و هرکس با نوعی می خواهد به دادرسان پرتلاشی که در حال حمل مصدوم از روی موانع بلند هستند انگیزه بدهد.

در این میان به سراغ حدیثه صدری و فاطمه محمدی می روم، دو دختر پر انرژی که هر دو از تیم دادرس مدرسه بیطرفان در این دروه از مسابقات شرکت کرده اند، آنها با اشاره به جذابیت های المپیاد آماده اظهار کردند: گرچه پیش از حضور در تیم های دادرس به صورت خودجوش و برحسب علاقه دوره آموزش مقدماتی امداد و کمک های اولیه را در مرکز امور جوانان هلال احمر قم سپری کرده بودیم، اما آموزش های ویژه تیم های المپیاد آماده تاثیر زیادی در پیشرفت و توانمند سازی ما داشته است و حالا به خوبی می توانیم در مواجهه با حوادث با استفاده  از تجارب و آموخته هایمان در مباحث عملی هم نقش موثری را ایفا نماییم.

حدیثه که علاقمند است به صورت جدی آموزش امداد را ادامه بدهد گفت: امدادگری که برای او نجات جان انسانها مهم باشد و به خوبی بتواند در مواقع لزوم خونسردی خود را حفظ کرده و مصدومان را آرام کند، یک امدادگر موفق است، و من تلاش می کنم یک دادرس موفق و آماده برای روزهای سخت شوم تا به آسیب دیدگان احتمالی در صورت نیاز کمک کنم.

فاطمه هم که با پای آسیب دیده و بانداژ شده در این مسابقات حضور یافته اظهار کرد: با اینکه در بیرون از مسابقات دچار مصدومیت شدم، اما تلاش کردم با تمرین بیشتر خودم را به رقابت های المپیاد آماده برسانم، و باید همه بدانیم که حادثه هیچ گاه خبر نمی کند و ما همیشه باید برای کمک به خود و اطرافیان آماده باشیم.

وی که معتقد است یک دادرس خوب باید شجاع و آماده کمک در شرایط سخت باشد، گفت: در ادمه ی این مسیر تلاش دارم ضمن فراگیری انواع مهارت های امدادی و بشر دوستانه، با آموزش هر روز نکات جدیدی را بر دانسته های خودم اضافه کنم.

حدیثه هم که با اشتیاق مسابقه ی سایر تیم ها را پیگیری می کنند اضافه کرد: با اینکه در این ایام دادرسان مراسم و سفرهای خانوادگی مختلفی داشتند، اما آنقدر میزان علاقه همه ما به هلال احمر زیاد بود که قید رفتن به این مراسم و مسافرت های تابستانی با خانواده را زدیم تا بتوانیم در المپیاد آماده با قدرت حاضر شویم.

حدیثه و فاطمه دو هم تیمی که با هم رابطه ی دوستانه خوبی هم دارند، مسابقه خود را در رشته cpr به اتمام رسانده و با اشاره به تلاش و تمرین زیادشان ابراز امیدواری کردند که با کسب رتبه  بتوانند ثمره زحمات خود را ببینند.

حمایت والدین، انگیزه و عامل موفقیت دادرسان

یکی دیگر از دادرسان موفق حاضر در چهارمین المپیاد آماده استانی قم، فاطمه سلطانی است که به گفته مدیر مدرسه شاگرد ممتاز و دارای رتبه های زیادی در رشته های فرهنگی و هنری و ورزشی در سطح استان و کشور است.

وی به همراه مادرش که به نمایندگی از اولیا مدرسه در مسابقات حضور دارد، گفت: سطح این مسابقات خیلی بالا بود و امیدوارم این آموزش ها در سطح مدرسه به صورت فراگیرتری ادامه پیدا کند تا در تمام مدارس کشور تیم های متعدد دادرس داشته باشیم.

سلطانی که حضور والدین و اولیا مدرسه را در کنار دادرسان موجب دلگرمی و انگیزه بیشتر می داند، تصریح کرد: قطعا توجه و تشویق خانواده ها و در امر فراگیری آموزش ها بسیار موثر است، و حمایت  آنها می تواند مهر تاییدی بر ادمه تلاش و پشتکار دادرسان باشد.

داوری در رقابت هایی جذاب و نزدیک

سعید علمدار سرداور چهارمین دوره مسابقات المپیاد آماده طرح دادرس قم که ۸ سال به عنوان داور، مسابقات مختلف استانی را سوت زده و ۳ سال سابقه داوری مسابقات کشوری را در کارنامه خود دارد، در مورد نحوه انتخاب داوران این رقابت ها اظهار کرد: انتخاب داوران با بررسی دقیق و با در نظر گرفتن شرایط مسابقات و شرکت کنندگان صورت پذیرفت و کلیه داوران از مربیان کار آزموده و بعضا از داوران مسابقات کشوری انتخاب و به کارگیری شدند.

وی ضمن تحسین تلاش های دادرسان تصریح کرد: میزان آمادگی دانش آموزان در حد قابل قبول بود و شواهد نشان می داد اگر برای آموزش آنها زمان صرف شود، قطعا در آینده شاهد نتیجه ی مطلوبی خواهیم بود.

علمدار با بیان اینکه سطح مسابقات المپیاد آماده بسیار بالا بود، اضافه کرد: این مسابقات در سطح مسابقات رفاقت مهر برگزار شد و قضاوت در رقابت های تنگاتنگ دانش آموزان بسیار جذاب و شیرین بود.

سرداور مسابقات المپیاد آماده قم با اشاره به استقبال بسیار پرشور دانش آموزان از این رقابت ها گفت: برای داوری این مسابقات از قبل فرم های داوری با طراحی دقیق آماده شده بود و داوران هم با دقت رقابت ها را مورد ارزیابی قرار داده و امتیازات را بصورت دقیق محاسبه کردند.

علمدار با بیان اینکه تدابیر ایمنی جهت پیشگیری از هر گونه آسیب احتمالی دانش آموزان در خلال برگزاری مسابقات اندیشیده شده بود، ابراز کرد: یکی از نقاط قوت این دوره از مسابقات نحوه قضاوت و ارائه نکات مهم توسط داوران به دادرسان پیش از آغاز رقابت ها بود.

رقابت های چهارمین دوره المپیاد آماده استانی در تابستان گرم قم، محکی جدی برای سنجش توانایی دادرسان پرتلاش نوجوان بود، گرچه دفتر این دوره از رقابت ها هم در سطح استانی بسته شد، اما تلاش دادرسان برای آموختن و کسب مهارت های جدید، و تربیت دانش آموزان آماده در روزهای سخت، همچنان ادامه دارد.

تهیه و تنظیم: صبیه خلج رابط خبری جمعیت هلال احمر استان قم

  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی