مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان قم؛ کانون های دانشجویی هلال احمر پایگاهی سرشار از انرژی های ناب و محلی برای واگذاری مسئولیت های خطیر به قشر فرهیخته جامعه است، اعتماد به توانمندی دانشجویان عضو هلال احمر می تواند در پیشبرد اهداف کلان جمعیت و استراتژی ۲۰۲۰ و yes فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر تاثیرگذار باشد و در سطح جامعه با حمایت از تلاش های اثرگذار فرهنگی دانشجویان می توانیم با کمترین هزینه، بسیاری از مشکلات اجتماعی را به دست جوانان حل کنیم.

کانون های دانشجویی هلال احمر در استان قم، به صورت فراگیر بیش از ۹۰ درصد از دانشگاه های اصلی استان را تحت پوشش فعالیت های خود قرار داده اند و اعضای این کانون های در دانشگاه ها، همه ساله در آغاز سال تحصیلی، با برپایی چادر فراخوان عضویت و ایستگاه سلامت، همچنین برگزاری کلاس های آشنایی با نهضت صلیب سرخ و هلال احمر، و اجرای فعالیت های جذاب فرهنگی، ضمن معرفی فعالیت ها و اهداف  سازمان جوانان هلال احمر به دانشجویان جدیدالورود، آنها را به عضویت در کانون های دانشجویی و حرکت در مسیر فعالیت های بشردوستانه دعوت می کنند.

کار گروهی کلید موفقیت جوانان در کانون های دانشجویی

مدیر عامل جمعیت هلال احمر قم که خود نیز سال های متمادی از عمرش را در رشته پزشکی و در دانشگاه ها سپری کرده است و امروز هم در سطح ارشد جمعیت هلال احمر استان، وظیفه خطیر مدیریت را بر عهده دارد، معتقد است: تشکل‌های دانشجویی به خصوص کانون دانشجویی هلال احمر برای دانشجویان فرصتی طلایی در جهت مشارکت در کارهای گروهی را فراهم می کند.

محمد گلفشان که کار دسته‌جمعی را نیاز دانشجو می داند، ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت دانشجویان جوان در برنامه های کانون های دانشجویی هلال احمر، تصریح کرد: کسب مهارت های گوناگون در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در دوران دانشجویی می تواند زمینه ساز موفقیت های آتی جوانان باشد.

وی با اشاره به جایگاه مهم دانشجویان جوان در جامعه و اینکه میزان رسیدگی به مطالبات جوانان نسبت به گذشته ارتقا یافته است، اضافه کرد: عضویت پرسنل دانشگاه ها در هلال احمر و فراگیری آموزش های مرتبط، موجب می شود از تخصص دانشجویان عضو کانون های دانشجویی هلال احمر استفاده مناسب صورت بگیرد و در نهایت این هم افزایی می تواند راهکاری برای هدایت نسل جوان به سمت ارائه خدمت بیشتر به مردم باشد.

دکتر گلفشان با بیان اینکه از مسولان دانشگاه ها توقع می رود، کانون دانشجویی را به شکلی که شایسته ی جوانان است مورد حمایت قرار بدهند، گفت: نباید شرایطی به وجود بیاید که جوانان به علت کمبودهای موجود و عدم حمایت دانشگاه از انجام فعالیت های خیرخواهانه دلسرد شوند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم با تاکید بر فراگیری مباحث امدادی دانشجویان را به تشکیل تیم های امدادی تشویق و اظهار کرد: این آمادگی امدادی دانشجویان می تواند در مواقع ضروری در دانشگاه ها و سطح جامعه موثر باشد.

دکتر گلفشان ضمن ابراز خرسندی از مشارکت دانشجویان در فعالیت ها، تصریح کرد: دانشجویان به عنوان فرهیختگان جامعه در قالب کانون های دانشجویی باید با اجرای فعالیت هایی در سطح بالا، جهت ارتقای آگاهی به مردم خدمت رسانی مناسبی داشته باشند.

وی از تقویت طرح های پیشنهادی و بشردوستانه در کانون های دانشجویی استقبال کرد و گفت: با تشکیل اتاق های فکر و افزایش سطح آگاهی دانشجویان به همراه آموزش می توانیم شاهد فعالیت های ارزنده ای در سطح جامعه از سوی اعضای خوش فکر کانون های دانشجویی باشیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم با تاکید بر هم افزایی در دانشگاه ها افزود: اعضای کانون های دانشجویی با اجرای برنامه های مشارکتی وسیع با دانشگاه های استان، از جمله مانور دانشجویی که در روز دانشجو  برگزار شد می توانند ضمن معرفی و اثبات توانمندی های خود، سازمان جوانان را به دانشجویان معرفی نمایند.

وی با تاکید به اهمیت حضور جوانان بخصوص قشر فرهیخته دانشجو در فعالیت های جمعیت هلال احمر تصریح کرد: نقش موثر و بی بدیل دانشجویان در تمامی عرصه ها قابل توجه است و امروز از دانشجویان انتظار می رود با نگرش به سوی افق های بلند و با تمام توان و به صورت جدی در طرح های امدادی و بشردوستانه مشارکت حداکثری داشته باشند.

گلفشان ضمن تقدیر از اجرای طرح “اطعام نیازمندن” که با حضور درخشان اعضای کانون های دانشجویی قم در حال اجرا است به حمایت از افزایش طرح های مشابه در جمعیت تاکید کرد و اضافه کرد: طرح های بشردوستانه در این زمینه باید توسط جوانان و دانشجویان به عنوان یک فرهنگ در خانواده ها و افراد جامعه گسترش یافته و ضمن رشد این حرکت های انسان دوستانه که به نوعی از باورهای اعتقادی نیز نشات گرفته است، به نیازمندان بیشتری خدمت رسانی شود.

دغدغه های زیبای انسانی، رسالت کانون دانشجویی

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر قم، با اشاره به اجرای طرح ها و برنامه های متنوع فرهنگی و پژوهشی و علمی در کانون های دانشجویی، اظهار کرد: خدمت به مردم و تلاش برای ارتقای دانش و علم شاخصه ی دانشجویان عضو هلال احمر است. تفاوت دانشجوی هلال احمری با سایر دانشجویان در این است که اعضای کانون های دانشجویی در کنار کسب علم و دانش دغدغه های زیبایی در چارچوب اهداف جمعیت هلال احمر دارند و بار حمایت از اقشار کم برخوردار جامعه را با پذیرفتن رسالتی انسانی به دوش می کشند.

محمد مصباحی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد دانشگاه های قم تحت پوشش فعالیت های کانون های دانشجویی هستند، تصریح کرد: تا کنون طرح های خوبی در کانون های دانشجویی قم اجرایی شده است که از طرح “اطعام نیازمندان” می توان به عنوان یکی از این طرح های بشردوستانه این کانون ها یاد کرد که در این طرح، دانشجویان پس از دریافت غذای خود از سلف، با استفاده از ظروفی که به همین منظور آماده شده پیش از مصرف غذای خود به مقداری که علاقمند هستند غذا را در ظرف ها ریخته و غذا های دست نخورده در ظروف جمع آوری شده و در نهایت، میان نیازمندان توزیع می شود.

وی اضافه کرد: اینکه دانشجویی با اجرای طرح ” اطعام نیازمندان” علاوه بر بخشیدن مازاد غذای  خود در موارد مختلف به جهت پیشگیری از اسراف، گاهی تمام غذای مورد علاقه خود را برای اجرای بهتر طرحی انسان دوستانه به نیازمندان اهدا می کند، چیزی فرای وظیفه و علاقه است و در این بخش وارد معقوله ی ایثار شده و آنچه برای خود نیکو می داند با کمال میل به دیگر می بخشد، و این نوع حرکت ها در دوران دانشجویی ارزشمند و پایه گذار کمال اندیشه های انسانی در جوانان است.

معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه اعضای کانون های دانشجویی در تمامی ابعاد امدادی و علمی می توانند از آموزش های خاص معاونت امور جوانان هلال احمر قم در این کانون ها بهره مند شوند افزود: دوره های تربیت مربی در حوزه آموزش های پیشگیری از بیماری های خاص و اعتیاد، مباحث مختلف مهارت های زندگی و آموزش های امدادی مقدماتی و تکمیلی از جمله آموزش هایی است که به اعضای کانون های دانشجویی در طول سال و به صورت مستمر ارائه می شود.

از نذرخون اعضای کانون دانشجویی تا فعالیت های بشردوستانه در حوزه سلامت

کارشناس مسئول کانون دانشجویی با اشاره به اینکه اهدای خون از فعالیت های مستمر اعضای کانون دانشجویی قم است اظهار کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است. همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز پیدا می کنند، بطوریکه از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند.

محمد قادری گفت: در حال حاضر، با وجود پیشرفت های چشمگیر در زمینه علم پزشکی هنوز هیچگونه جایگزین مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که توسط انسانهای نیکوکار اهدا می شود، می تواند جان انسان های دیگر را از مرگ نجات بخشد از این رو اعضای کانون های دانشجویی در ایام مختلف سال با مشارکت در امری خداپسندانه ضمن اهدی بخشی از زندگی خود به بیماران حیاتی دوباره می بخشند.

وی تصریح کرد: در کنار اجرای طرح نذر خون، در کانون های دانشجویی قم خدمات بشردوستانه ای دیگری در حوزه سلامت همچون برپایی ایستگاه های سلامت، کنترل قند و فشار خون و ویزیت، چکاپ سلامتی دهان و دندان، پوست و مو، غربالگری غنچه های هلال احمر توسط اعضای رشته های مرتبط با پزشکی کانون های دانشجویی صورت می گیرد، که اساتید و دانشجویان دانشگاه های قم می توانند به صورت رایگان از این خدمات بهره مند شوند.

قادری با تشریح حمایت های صورت گرفته از فعالیت کانون های دانشجویی در قم بیان کرد: فراهم کردن بستر مناسب برای همکاری های علمی و امدادی در بین دانشجویان و ترویج فرهنگ نوعدوستی با پیش بینی برنامه های بشردوستانه و امدادی در دانشگاه ها صورت می گیرید، که در این میان می توان از بازدیدهای متعدد از مراکز بهزیستی معلولین ذهنی، سالمندان و اجرای چندباره ی طرح “حیات دوباره” اهدای عضو، به عنوان طرح های این کانون یاد کرد.

طرح “فرشتگان مهر”، همت دانشجویان هلال احمری در تامین آرزوهای کودکانه

دبیر کانون دانشجویی واحد خواهران دانشگاه قم و عضو مجمع کانون دانشجویی استان، گفت: طرح ابتکاری “فرشتگان مهر” با هدف تامین آرزوهای ایتام، توسط اعضای کانون دانشجویی هلال احمر قم در مرحله اول اجرا شد.

سمانه اکبری اظهار کرد: طرح “فرشتگان مهر” ضمن تامین آرزوهای کودکانه جمعی از ایتام، نوسط اعضای کانون دانشجویی هلال احمر قم از ماه مبارک رمضان آغاز و در مرحله اول هدیه مهربانی و لبخند را به این کودکان تقدیم کرد.

وی به عنوان یکی از مجریان اصلی این طرح افزود: فرشتگان مهر طرحی بشردوستانه  است که با مشارکت و همکاری جمعی از اعضا و خانواده های جوانان هلال احمری به اجرا درآمده است و در این طرح آرزوهای جمعی از کودکان ایتام کم برخوردار در نهایت تکریم برآورده شد.

اکبری اضافه کرد: در اجرای این طرح برای حفظ کرامت و عدم آگاهی کودکان، آرزوهای آنها با برگزاری مسابقه نقاشی و در قالب هدیه منتخبین مسابقه اهدا شد.

مسول اجرای این طرح با بیان اینکه “فرشتگان مهر” طرحی ادامه دار خواهد بود، افزود: تمام هزینه تامین این آرزوها به مبلغ ۵ میلیون ریال به صورت مشارکتی و داوطلبانه توسط جوانان و خانواده های هلال احمر قم در قالب حواله پوشاک و اهدای اسباب بازی های مورد آرزوی کودکان تامین شده است.

مانور بزرگ امدادی کانون دانشجویی هلال احمر قم در روز دانشجو

مشارکت و آشنایی جامعه و به خصوص دانشجویان در امر امدادرسانی در مواقع اضطراری و بحران‌ها می تواند گام موثر در تامین سلامت جامعه باشد. در این راستا، مانور بزرگ امداد و نجات و برپایی ایستگاه سلامت با همکاری کانون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در روز دانشجو برگزار شد.

همزمان با روز دانشجو و در حال و هوای پاییزی؛ دانشجویان پرتلاش هلال احمری پس از سپری کردن دوره های فشرده آموزشی گرد هم آمدند تا به عنوان طلایه دارن خدمت به مردم در حوادث و بلایا، مانور بزرگ امداد و نجات را با حضور تیم ویژه امداد و نجات در محل دانشگاه آزاد اسلامی استان قم برگزار نمایند.

 در این مانور که با حضور مدیران دانشگاه آزاد، اساتید، مدیرعامل جمعیت هلال احمر، مدیرکل بحران، مدیرکل آموزش و پرورش و دانشجویان برگزار شد، اجرای کامل مانور به عهده اعضای کانون های دانشجویی در حوزه جوانان بود.

دانشجویان در این مانور فرضی نکات آموزشی از جمله پناه گیری، تخلیه اضطراری و اجرای عملیات اسکان اضطراری، عملیات راپل، اطفای حریق، عملیات راپل و حمل و انتقال مصدومین فرضی به درمانگاه اضطراری و آمبولانس ها و نقاط امن را تمرین کردند، همچنین آموزش اساتید جهت تخلیه اضطراری، از دیگر برنامه های اجرایی این مانور بود.

روز دانشجوی امسال هم با تکاپوی اعضای کانون های دانشجویی هلال احمر قم به پایان رسید، اما تلاش و فعالیت های بشردوستانه و خدمت به همنوعان هیچگاه برای دانشجویان عضو هلال احمر پایان ندارد، و دانشجویان هر سال در روز ۱۶ آذر، با یادآوری روزهای پر خاطره ی خدمت، تلاش می کنند به عنوان سفیران انسان دوستی و طلایه دارن جهاد علمی، گام های استوارشان را در مسیر درخشان سازندگی و کسب دانش، بلندتر و محکمتر از پیش بردارند.

تهیه و تنظیم: صبیه خلج_ رابط خبری سازمان جوانان استان قم

  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی