مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی

جوانی فرصت رشد باورها و زمانی برای کسب تجارب بزرگ زندگی است، ۱۶ سال همراهی داوطلبانه و خدمت در زمان های مختلف از او جوانی خودساخته و توانا ساخته است که حالا به خوبی می تواند به خود و خانواده و هم جامعه اش در زمینه های مختلف خدمت کند.

ریحانه خلج|محسن خداپرست یکی از جوانان فعال در جمعیت هلال احمر قم با تاکید بر اهمیت بشردوستی در ایجاد صلح پایدار، فعالیت‌های داوطلبانه خود را در زمینه‌های مختلف را تشریح کرد. با هم این گفتگوی دوستانه را مرور می‌کنیم.

خود را معرفی می کنید؟
محسن خداپرست، دارای ۲۷ سال سن و لیسانس معماری هستم.

فعالیت‌های خود را از چه سالی در هلال احمر آغاز کردید؟
از سال ۱۳۸۲ وارد هلال احمر شدم، از مرکز امور جوانان این فعالیت‌ها آغاز شد و به عنوان کلاس های امداد برنامه‌ها را شروع کردم و بعد از مدتی دوره نسخه خوانی داروخانه و بعد وقتی وارد دانشگاه شدم به عنوان دبیر کانون دانشجویی آزاد واحد سمای قم به عنوان دبیر کانون به فعالیت پرداختم تا اینکه فعالیت ها گسترده‌تر شد و در حوزه مجمع عمومی کانون های دانشجویی زیر نظر معاونت جوانان،کار را ادامه دادیم.

چه فعالیت های در کانون دانشجویی داشته اید؟

یکی از فعالیت های مشارکت در اجرای مانور امدادی است و در بحث خوابگاههای دانشجویی نیز حضوری فعال در آموزش‌ها داشتم.

تجربه حضور در مناطق حادثه دیده هم دارید؟
وقتی دوره های تخصصی امداد را گذراندیم، می توانیم به عنوان تیم سحر فعالیت کنیم. در این حوزه وارد مناطق زلزله زده کرمانشاه شدیم چند روز فعالیت ها را به عنوان کارگروه چند رسانه ای در انتشار اخبار و تصاویر و فعالیت بشردوستانه در منطقه ادامه دادیم.

و در حادثه سیل لرستان سال ۹۸ هم دو بار و در قالب دو تیم امدادرسان و سحر وارد منطقه شدم که تیم امدادی همان روزهای نخست به منطقه اعزام شد و تیم سحر  بعد از ۱۳ فروردین در شهر پلدختر فعالیت‌های امداد و نجات و حمایت روانی، داشتم و در کنار آن فعالیت چند رسانه ای و فعالیت بشردوستانه را هم پیگیری میکردم.

اعزام دوم من نیز در اردیبهشت بود که در قالب تیم سحر و نماینده کانون های دانشجویی با دانشگاه شهاب دانش بودیم و در قالب این تیم، به بازسازی حادثه برای کودکان و بازی و برگزاری کلاس هایی با خانواده ها پرداختیم تا بتوانند پس از حمایت های روانی و آشنایی با دوره های مهارت زندگی و مواجهه با بحران به زندگی عادی خود بازگردند.

چند روز آن جا بودید؟
دو مرحله در ۱۵ روز

آیا فعالیت دیگری خارج از هلال احمر دارید؟
فعالیت‌ها اغلب شغلی و درآمدی هست و در حوزه طراحی گرافیک و رشته معماری در یک شرکت خصوصی فعالیت دارم و عکاسی را هم ادامه می دهم و در حوزه آی تی و مخابرات هم فعالیت دارم و در حوزه جوانان زیر نظر معاونت ورزش و جوانان هم فعالیت هایی را دارم.

شاغل هم هستید آیا برنامه‌های شما در این ماموریت ۱۵ روزه با دیگر فعالیت ها تداخل نداشت؟
با برنامه های دیگر تداخل داشت ولی سعی کردیم به هموطن خود کمک کنیم، چرا که نجات جان انسان ها در اولویت است  و ما به عنوان انسان باید بتوانیم اتفاق خوبی را رقم بزنیم تا همنوعان حادثه دیده از حادثه دور شوند و ابراز همدردی و همکاری همه ی ما را در کاهش بحران ها تاثیرگذار است.

به نظر شما این فعالیت های هنری و فرهنگی در انتشار اخلاق و رفتار بشردوستانه در جامعه چه تاثیری دارد؟
خوب این فعالیت ها جزئی از فعالیت های هلال احمر است و باعث شناخت عموم مردم با هلال احمر می‌شود اینکه چه اهدافی دارد و چه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند و یا مردم می‌توانند به عنوان شهروند خدمتی کنند و چه استعدادهایی دارند را مشخص می‌کند وقتی مردم این ها را می‌بینند خودشان وارد صحنه خدمت و کمک به یکدیگر می شوند.

آیا در تشکل‌های دیگر فعالیت دارید و چه تفاوتی میان ان تشکل ها با جمعیت هلال احمر وجود دارد؟
این تشکل‌ها نیمه اقتصادی و تخصصی هستند ولی تلاش در هلال احمر فعالیت هایی همچون امداد و ارائه خدمات جوانان و داوطلبین است. ما اینجا انرژی را صرف کارهای عام‌المنفعه و امدادی می‌کنیم اما دیگر مجموعه‌ها با تخصص یک هدف محدود را دنبال می‌کنند. در هلال احمر مجموعه‌ای گسترده با اهداف بلندمدت خدمت میکنند ولی در دیگر مجموعه‌های مردم نهاد، مخاطبین کمتری فعال هستند.

کار عکاسی هم انجام می‌دهید دوست دارید چه تصویری را ثبت کنید؟
بله. بیشتر تصاویری که گویا هستند و عکس های مفهومی  را ثبت میکنم. گاهی تمایل دارم در حوادث عکس هایی را بگیرم که اوج فاجعه را در حوادث نشان بدهم و به تصویر بکشم.

این فعالیت های دانشجویی چه تاثیری در دانشجویان دارد؟
قطعا هر دانشجویی که وارد این عرصه دانشگاه می‌شود یک سری آموزش ها را می‌بیند که در زندگی و اجتماعی که می خواهد وارد شود مورد نیاز است. دانشجو نیاز به تجربه دارد و می‌تواند از طریق هلال احمر این‌ها را یاد بگیرد و روابط اجتماعی خود را تقویت کنند، و قطعا هر دانشی که فرا می گیرند در زندگی و خانواده، می تواند مورد استفاده قرار بدهند.

این فعالیت‌ها چه تاثیری در رابطه شما با خانواده دارد و آیا آنها موافق هستند؟
بله بنده متاهلم و همه من را تشویق می کنند، یکی از دلایلی که مشوق من هستند شاید این باشد که بارها این آموزش ها به درد من خورده، به عنوان مثال مدتی قبل در مسافرت بودیم تصادفی رخ داد و می خواستند فرد را از سانحه بیرون بکشند و توانستم با این آموزش جان فرد را نجات دهیم تا آسیب بیشتری به او وارد نشود.

الگوی شما در خدمت؟
به نظر من، از مجموعه بزرگ و خانواده هلال احمر می شود الگو گرفت کسی که وارد مجموعه می شود و فعالیت ها را ادامه می دهد و داوطلبانه خدمت می کند الگوئی برای یک اجتماع است.

به نظر شما فعالیت های هلال احمر چه تاثیری در پیشگیری از آسیب اجتماعی در جامعه دارد؟
دوره های که صرف آموزش و ورزش و خدمت می شود و اوقات فراغت هر فردی را با این ها پر می کند، و در نهایت ناخودآگاه افراد به سراغ جاهایی که منفی هستند نمی روند و با افرادی آشنا می شوند که اهداف خیر و مثبت را دنبال می کنند و روابط اجتماعی خوبی دارند که در زندگی‌شان اثر دارد.

۱۶ سال است عضو هلال احمر هستید چه توصیه ای برای کسانی که می خواند وارد این جمعیت شوند دارید؟
جوانان خالصانه و بدون هیچ چشمداتی بیایند آموزش‌های لازم را ببیند و تا می شود آموزش را فراموش نکنند زیرا به درد خودشان و خانواده و محیط پیرامون‌شان می خورد و تجربیات خوبی کسب می‌کنند در زندگی هیچ چیزی به اندازه تجربه مهم و اثربخش نیست.

به نظر شما در جهان چه چیزی موجب صلح پایدار می شود ؟
بی طرفی و بی غرضی و خدمت به همنوع. زیرا همه ما در ایجاد صلح پایدار و توسعه رفتار بشردوستانه سهیم هستیم.

چه مولفه‌هایی برای صلح پایدار در جهان مورد نیاز است؟
حقوق انسانی را رعایت کنند و به چیزهایی که یاد گرفتند عمل کنند.

جای خالی چه چیزی را در هلال احمر احساس می‌کنید و یا فکر می‌کنید بهتر است پررنگ باشد؟
آموزش عمومی در هر قشری کمابیش مورد نیاز است. باید با انرژی و استعداد نیرویی بیشتر این آموزش ها برای همه مردم حتی افرادی که نوشتن و خواندن بلد نیستند نیز ارائه شود تا بتوانند این علم را یاد بگیرند و از بسیاری از اتفاقات بتوانند پیشگیری کنند و یا اگر اتفاقی افتاد بتوانند از پس آن بربیایند و حادثه ای که اتفاق افتاده را به بهترین نحو مدیریت کنند.

تاثیر خدمات بشردوستانه را در زندگی‌تان دیده‌اید؟
بله قطعا یک سری برکاتی را دیده‌ام که حتی موجب بهت و تعجب من شده است.

تا چه زمانی در هلال احمر فعالیت داوطلبانه خواهید کرد؟
تا جایی که از نظر جسمی توان داشته باشم و عمر و فرصت خدمت برایم مهیا باشد.

از دوران حضور در هلال احمر خاطره ای دارید؟
بله البته این خاطره تلخ است، وقتی به منطقه کرمانشاه بعد از زلزله در سر پل ذهاب رفتیم. در قالب تیم سحر وارد کانکسی شدیم داخل آن کانکس یک بچه را دیدیم چند نفری گریان ما را به کانکس دعوت کردند، ماجرا این بود این کودک در آغوش مادر زیر آوار مانده بود و ۲۴ ساعت بعد نجات پیدا کرده بود و مادر به گونه‌ای آغوش خود را حائل کرده بود تا کودکش زنده بماند اما دو کودک دیگر و پدر از دنیا رفته بودند. تصاویر این کودک را دارم و همیشه به یاد آن ها هستم.

  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی