مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

معاونت امور جوانان جمعیت هلال احمر استان قم

مدار آبی

انسان برای رهایی از خویش در مدار آسمان می ایستد تا افلاک و ژرفا در نگاهـش اوج بگیرد. در مدار آبی، در بیکران، به جستجـوی انـدیشـه های نـاب آمـــده ایـم. با فــانــوس مهرورزان هلال سرخ "مدار آبی"را روشن نموده ایم تا با نـور دنبال نـور مطلق باشیم.
همراهی شما انتشار نور بر مدار آبی ِ این هلال سرخ است...

بایگانی

خانه هلال و کانون طلاب مرکز مدیریت حوزه علمیه استان قم با هدف توانمندسازی افراد و جوامع محلی در هنگام بروز حوادث و بحران‌ها با حضور مدیرعامل و مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان قم، حجت الاسلام ملکی قائم مقام و حجت الاسلام علیزاده مسئول دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور افتتاح شد.


به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان قم، محمدرضا بهرامی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم در حاشیه افتتاح خانه هلال و کانون طلاب مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه استان اظهار کرد: راه‌اندازی خانه‌های هلال در روستاها و شهرها به منظور ترویج فرهنگ صلح و نوع‌دوستی، تامین سلامت و ایمنی افراد جامعه، جذب، سازماندهی و آموزش افراد ساکن در شهرها و روستاها است.
 
 
بهرامی هدف از راه اندازی خانه‌های هلال و کانون طلاب را آمادگی برای ارائه خدمات امدادی و بشردوستانه در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی، ارتقاء فرهنگ توجه به ایمنی و تاب‌آوری جوامع محلی به منظور کاهش خطرپذیری و مقابله موثر با حوادث، کمک به توانمندسازی افراد و جوامع محلی برای مواجهه با هرگونه شرایط اضطراری، تقویت امکانات امدادی و آموزشی در خانه‌های هلال و تجهیز تیم‌های آموزش‌دیده برای پاسخگویی در زمان حوادث با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع داوطلبانه دانست.
 
 
وی بیان کرد: با توجه به اینکه طلاب در زمان بروز حوادث در صحنه حضور دارند و فعالیت‌های جهادی انجام می‌دهند می‌توانند آموزش های امداد و نجات را فراگیرند و به عنوان فردی توانمند به ارائه خدمات امدادی بپردازند.
 
 
وی افزود: طلاب می‌توانند در خانه‌های هلال و کانون طلاب، با  گذراندن دوره‌های امداد و نجات در دو سطح عمومی و تکمیلی به عنوان امدادگر و همچنین با گذراندن دوره‌های تربیت مربی به عنوان مربی با هلال احمر همکاری داشته باشند.


مدیرعامل هلال احمر استان قم تصریح کرد: طلاب طرح هجرت که در روستاهای سراسر استان به عنوان مبلغ حضور دارند، با استفاده از این ظرفیت، علاوه بر آموزش احکام، قرآن و مسائل دینی، مباحث امدادی را نیز به مردم روستاها آموزش دهند.
 
 
بهرامی اظهار امیدواری کرد: ۶۰ کانون طلاب در مدارس حوزه‌های علمیه راه اندازی خواهد شد. 
 
 
در ادامه حجت الاسلام فقیه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان قم بیان کرد: حوزه علمیه و هلال احمر در مسیر تسکین آلام بشری و فعالیت‌های جهادی در زمان حوادث پیش قدم هستند.
 
 
حجت الاسلام فقیه با اشاره به اینکه علاوه بر امداد جسمی، امداد روانی نیز با همکاری حوزه های علمیه باید انجام پذیرد گفت: حوزه می‌بایست به امداد و نجات، از دو حیث فیزیکی و تئوری نگاه کند. 
 
 
وی افزود: از حیث فیزیکی، با توجه به اینکه در حوزه‌های علمیه طلاب جهادگر به منظور حضور در خط مقدم حوادث تربیت می‌شوند، می‌بایست دوره‌های مقدماتی و تکمیلی امداد را گذرانده باشند تا بتوانند با توانمند کردن خود، خدمات امدادی هم در زمان حوادث ارائه کنند.
 
 
وی ادامه داد: حوزه علمیه  می‌تواند در حوزۀ تئوری با پژوهش‌هایی در زمینۀ امداد و نجات از نگاه بشر و امداد روانی با هلال احمر همکاری داشته باشد.
 
 
حجت الاسلام حمید ملکی قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور  نیز در ادامه با اشاره به جایگاه هلال احمر در خدمت به مردم و نجات جان انسان‌ها در زمان حوادث با استناد به قرآن و روایات گفت: قرآن کریم در آیۀ دوم از سورۀ ملک، هدف از خلقت بشر را حسن عمل می‌داند و می‌فرماید: «الذی خلق الموت و الحیاة لیبلوکم ایکم احسن عملا»؛ آن که مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید یعنی  شما را خلق کردم تا ببینم کدامتان کارهای خوب انجام می‌دهید.
 
 
حجت الاسلام ملکی با اشاره به آیۀ «من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا» گفت: امداد و نجات امری پسندیده است چرا که طبق این آیه اگر کسی یک نفر را احیا کند مانند این است که همه انسان‌ها را احیا کرده است.
 
 
وی با اشاره به روایت «برکة العلم برکه العمر فی حسن الفعل» از حضرت امیرالمومنین(ع) گفت: حضرت علی علیه السلام در این روایت می‌فرماید: اگر می‌خواهید بدانید که عمر کسی با برکت است یا نه، به حسن فعل او نگاه کنید.
 
 
وی با تاکید بر همکاری دو جانبه حوزه علمیه و هلال احمر گفت: همکاری حوزه از حیث روحی و اعتقادی و هلال احمر از  حیث جسمی و فیزیکی با یکدیگر و تداوم آن کمال بخش خواهد بود.
 
 
قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه حدود ۱٤ هزار طلبه در طرح هجرت در روستاها با حوزه علمیه همکاری دارند گفت: طلاب با گذراندن دوره‌های امدادی، مردم روستاها را علاوه بر آموزش‌های اعتقادی، احکام، نماز و غیره آموزش‌های امدادی، روحی و روانی نیز بدهند که این امر هم در اثرگذاری تبلیغ و ارائه خدمات بیشتر به مردم بسیار موثر خواهد بود و هم اینکه قطعا آمار مرگ و میر و مصدومین در زمان حوادث کمتر خواهد شد.
 
 
حجت‌الاسلام ملکی افزود: با راه‌اندازی خانه‌های هلال در مدارس حوزۀ علمیه، طلبه‌ها از آن حیث که امدادگر هستند، نیروی هلال و از حیث مبلغ بودن نیروی حوزه علمیه محسوب می‌شود.
 
 
وی در پایان از خدمات شایسته و مطلوب جمعیت هلال احمر استان قم در خدمت‌رسانی به مردم در حوادث و راه اندازی خانه‌های هلال در سراسر استان تشکر و قدردانی کرد.
  • محمد مصباحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی